8.7.2024 klo 14:23

Luonnos hallituksen esitykseksi rakentamislain 40 a § ja ympäristöministeriön asetukseksi asuin-, majoitus- ja työtiloista

Ympäristöministeriö
Lausuntopalvelu.fi

VN/17257/2023

Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja ehdotuksesta lisätä rakentamislakiin uusi 40 a pykälä, jossa säädettäisiin asumisen ja majoittumisen määritelmistä. Lisäksi ministeriö pyytää lausuntoja rakentamislain nojalla annettavasta asuin-, majoitus- ja työtila-asetuksesta. Asuntojen vuokrausta koskevaa lainsäädäntöä halutaan selkeyttää ja majoitusliiketoimintaa koskevaa lainsäädäntöä uudistaa vastaamaan nykypäivän tarpeita ja käytäntöjä. Ehdotukset perustuvat pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmaan.

Suomen Yrittäjät kannattaa lainsäädännön selkiyttämistä

Hallituksen esityksen tavoitteena on selkeyttää lyhytvuokraukseen liittyvää sääntelyä. Rakentamislakiin esitetyllä muutoksella asumiseksi katsottaisiin vähintään neljän viikon oleskelu. Asumista olisi myös asunnon, jossa vuokranantaja on itse kirjoilla, lyhytaikainen vuokraus alle neljän viikon jaksoissa. Jos vuokranantaja ei olisi asunnossa kirjoilla, ja vuokraisi asuntoa alle neljä viikkoa kestävillä sopimuksilla, olisi kyse majoittumisesta.

Kunnille halutaan antaa työkalu tehdä paikallisiin olosuhteisiin sopiva ratkaisu joko sallia tai rajoittaa ammattimaista lyhytvuokrausta, sillä majoitusalan, lyhytvuokrauksen ja asuntomarkkinan tilanteet ovat erilaisia eri puolilla maata. Kunta voisi rakennusjärjestyksellään määrätä, olisiko alle neljän viikon majoittuminen sallittua vai kiellettyä majoittumisen sallivan kaavamerkinnän lisäksi myös asuinrakennuksissa ja asumiseen kaavoitetulla alueella.

Suomen Yrittäjät pitää perusteltuna, että nykytilaa asumisen ja majoittumisen osalta selkiytetään. Selkiyttämisellä tulee taata eri elinkeinonharjoittajille tasapuoliset toimintaympäristöt. Koska esitys tulee vaikuttamaan erityisesti lyhytvuokraukseen, ml Airbnb -liiketoimintaan, on erittäin tärkeää, että vaikutukset alan toimijoihin selvitetään nykyistä perusteellisemmin. Toimialaan kohdistuvat vaikutukset voivat olla hyvin merkittäviä, minkä vuoksi on välttämätöntä, että yritysvaikutuksia arvioidaan ja seurataan myös lakimuutosten jälkeen.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula