15.12.2008 klo 12:21
Lausunto

Luonnos lääkelain muuttamista koskevaksi hallituksen esitykseksi

Sosiaali- ja terveysministeriö

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt eri tahoilta lausuntoja otsikossa mainitusta asiasta. Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa ei ole pyydetty. Ottaen huomioon asian merkitys apteekkitoiminnan harjoittamisen ja yleisen yrittäjyyspolitiikan kannalta Suomen Yrittäjät ry lausuu asiasta seuraavan.

Aluksi

Luonnoksessa ehdotetaan erinäisiä muutoksia lääkkeiden valmistusta, apteekkitoimintaa ja lääkkeiden markkinointia koskeviin säännöksiin. Muutosehdotukset perustuvat lähinnä apteekkityöryhmän kehittämisehdotuksiin.

Tässä lausunnossa keskitytään niihin seikkoihin, joilla on yleisempää merkitystä apteekkitoiminnan harjoittamiselle elinkeinotoimintana. Lausunnossa ei käsitellä toimialan erityiskysymyksiä. Toteamme kuitenkin sen, että luonnoksessa on luonnehdittu oikeansuuntaisesti apteekkitoiminnan merkitystä osana terveyspalveluiden kokonaisuutta.

Säännösehdotusten yleisestä valmistelutavasta

Asiakirjoista ilmenee, että muutoksia on valmistelu melko puhtaasti virkamiestyönä. Nyt lausunnolla olevat ehdotukset on valmisteltu lääkelaitoksessa, joka on lupa- ja valvontaviranomainen.

Alan toimijat ovat esittäneet tätä asiaa koskevissa lausunnoissaan, että säännösvalmistelussa tulisi ottaa paremmin huomioon niiden tahojen asiantuntemus, jotka toteuttavat lääkejakelua käytännössä. Suomen Yrittäjät yhtyy tähän näkemykseen.

Kiinnitämme jatkovalmistelua silmällä pitäen huomiota siihen, kuinka pääministeri Vanhasen II hallituksen hallitusohjelmassa on linjattu yrittäjyyspolitiikkaa sekä säädöspolitiikkaa.

Hallitusohjelman mukaan hallituksen elinkeinopolitiikan tavoitteena on tarjota yrittäjyydelle ja innovaatiotoiminnalle Suomessa maailman paras toimintaympäristö. Oikeuspolitiikan lohkolla hallitus on asettanut tavoitteekseen yritysten kilpailukyvyn ja kansalaisten hyvinvoinnin edistämisen parantamalla säädösympäristöä ja lakien selkeyttä. Edelleen hallitusohjelmassa todetaan, että säädösvalmistelun yritysvaikutusten arviointihanketta (SÄVY-hanke) jatketaan.

Katsomme hallitusohjelman kirjauksista seuraavan, että tämänkaltaiset tietyn toimialan yritystoiminnan kannalta keskeiset säädöshankkeet on valmisteltava laaja-alaisesti ja avoimesti. Sääntelyn kohteiden on tarpeen olla edustettuina jo työryhmävaiheessa, jotta sääntelyvaihtoehdot vaikutuksineen on mahdollista arvioida riittävästi. Tämän hankkeen valmistelua on toistaiseksi toteutettu tavalla, joka ei vastaa hallitusohjelman kirjauksia.

Eräitä yksityiskohtaisempia huomautuksia

Vaihtoehtojen esittäminen ja vaikutusten arviointi

Lääkelaitoksen suorittamassa valmistelussa on laiminlyöty eräitä säädösvalmistelun keskeisiä vaatimuksia. Siksi niihin kiinnitetään edellä jo sanotun lisäksi erikseen huomiota. Suurimmat puutteet liittyvät ehdotusten vaihtoehtojen ja yrittäjyysvaikutusten arviointiin.

Säädösvalmistelun laatuun on pyritty viime vuosina saamaan parannusta erilaisilla toimenpiteillä. Keskeisiä toimia ovat olleet Paremman sääntelyn toimintaohjelman valmistelu ja vaikutusarviointien kehittäminen. Valtioneuvosto muun muassa antoi noin vuosi sitten uudet ohjeet säädösvalmistelun vaikutusarvioinnista.

On valitettavaa, että paremman sääntelyn toimenpiteet eivät näy lausunnolla olevassa lakiluonnoksessa riittävästi. Jo perustiedot apteekkitoimialan taloudellista tilanteesta ja tulevaisuudennäkymistä on luonnoksessa puutteellisesti esitetty. Kuvaavaa on, että esitykseen ei sisälly lainkaan vaikutusarviota säännöksestä, jolla ehdotetaan apteekeissa harjoitettavan muun yritystoiminnan kuin apteekkitoiminnan kieltämistä.

Kaikki keskeiset säädösesitykset pitää aina perustaa kunnollisiin taloudellisiin analyyseihin. Nyt lausunnolla olevat ehdotukset on arvioitava perusteellisesti uudelleen hyvien säädösvalmisteluperiaatteiden näkökulmasta. Vasta sen jälkeen voidaan antaa hallituksen esitys eduskunnan käsiteltäväksi.

Apteekkimaksut ja yliopistoapteekkien asema

Luonnoksessa ehdotetaan sivuapteekkien taloudellisten toimintaedellytysten parantamista muuttamalla apteekkimaksun määräytymisen perusteita. Sivuapteekin liikevaihdon perusteella määrättävä apteekkimaksu laskettaisiin jatkossa erillään apteekin liikevaihdosta. Tämä esitys on perusteiltaan ja tavoitteiltaan kannatettava.

Jatkovalmistelussa tulee kuitenkin kiinnittää huomiota yliopistoapteekkien asemaan apteekkimaksun osalta ja laajemminkin. Ehdotuksen perusteluista muun muassa ilmenee, että sivuapteekkien apteekkimaksuja koskeva ehdotus aiheuttaisi noin 7,3 miljoonan euron vähenemisen apteekkimaksukertymässä. Helsingin yliopiston apteekin osuus tästä olisi noin 2,1 miljoonaa euroa. Tällainen apteekkimaksun helpotus olisi omiaan lisäämään sitä kilpailuneutraliteettiongelmaa, joka yliopistoapteekkien toiminnasta muutenkin aiheutuu.

Muun yritystoiminnan kielto

Luonnoksessa ehdotetaan muun kuin apteekkitoiminnan harjoittaminen kiellettäväksi apteekeissa. Luonnoksen yksityiskohtaisissa perusteluissa kielto katsotaan tarpeelliseksi toteamalla, että erilaiset yritysjärjestelyt ovat omiaan hämärtämään apteekkitoiminnan luonnetta lääkehuollon toimintayksikköinä.

Suomen Yrittäjät katsoo, että muun yritystoiminnan kieltoa ei ole perusteltu riittävän painavilla syillä. Tämän ehdotuksen valmistelun yhteydessä olisi päinvastoin pitänyt miettiä yhtiömuotoon ja omistukseen liittyvän sääntelyn väljentämistä, jotta apteekkiyritystoiminnan taloudelliset edellytykset tulisivat kohtuudella turvatuiksi. Jatkovalmistelussa asia on arvioitava näiltä osin kokonaan uudelleen.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus

toimitusjohtaja

Antti Neimala

johtaja