3.12.2020 klo 18:02
Lausunto

Luonnos valtioneuvoston asetukseksi kunnan maksuosuudesta ja nopean laajakaistayhteyden vähimmäisnopeudesta laajakaistahankkeessa

lausuntopalvelu.fi

Laajakaistarakentamisen tukemista koskevan hallituksen esityksen mukaan kunnat osallistuisivat laajakaistatukihankkeiden kustannuksiin maksamalla 33 prosenttia tukikelpoisista kustannuksista. Lailla kuitenkin mahdollistettaisiin, että osa kunnista voisi osallistua hankkeeseen maksamalla 8 tai 22 prosenttia tukikelpoisista kustannuksista, jos hankkeeseen osallistuminen muuten aiheuttaisi kunnalle kohtuuttoman taloudellisen rasitteen.

Asetusluonnoksen mukaan kunnan väestömäärää ja taajama-astetta mittaavana kriteerinä käytettäisiin kunnan taajama-astetta ja väestön määrää kuvaava tilastollista kuntaryhmitystä. Ryhmityksessä kunnat jaetaan kolmeen luokkaan. Kunnan taloudellista kantokykyä mittaavana kriteerinä käytettäisiin puolestaan kerrointa, joka laskettaisiin kunnan taseeseen kertyneen asukaskohtaisen jäämän avulla.

Keskeiset huomiot

Kannatamme Suomen tavoitetta digitaalisen infrastruktuurin kehityksestä vähintään Euroopan unionin laajakaistatavoitteiden mukaisesti. Nopeiden ja toimintavarmojen yhteyksien puuttuminen on pk-yrityksille ongelma. Se lisää jo ennestään olemassa olevaa digitaalista epäyhdenvertaisuutta alueiden välillä. Tämä seikka korostuu nyt, kun koronan aiheuttama ”digiloikka” näkyy esimerkiksi etätyössä. Korona on osoittanut laajakaistayhteyksien tarpeen ja merkitykset entistä selvemmin ja joka puolella maata. Yritystoiminnan osalta laajakaistainvestoinnit ovat elvytystoimi, jolla varmistetaan yritysten toimintamahdollisuudet paikkariippumattomasti.

Nopeat digitaaliset yhteydet ovat keskeinen yritystoiminnan edellytys. Mielestämme laajakaistarakentamisen tukemisessa toimivampi voisi olla malli, jossa laajakaistarakentamisen valtiontukihankkeet toteutettaisiin ilman edellytystä kunnan osallistumisesta. Tämän toimintatavan etuna olisi, että valtiontuettujen hankkeiden toteuttamiselle olisi yhdenvertaiset mahdollisuudet kaikkialla maassa, minne nopea laajakaista ei rakennu markkinaehtoisesti.

Lausuttavana olevan luonnoksen osalta huomautamme, että taustatiedot mukaan lukien lakiluonnos, jonka perusteella asetus esitetään annettavaksi ovat muuttuneet valmistelun aikana merkittävästi ja asetusmuistio ei ole kaikilta osin johdonmukainen.

Mielestämme on tärkeää, että mikäli kunnat edellytetään osallistumaan hankkeiden tukemiseen, kunnan maksuosuus tukiprosenttien kriteerit on määritelty siten, että niillä voidaan varmistaa hankkeen taloudellisen onnistuminen sekä aluekehittämisen edellytykset eri puolilla maata, teknisestä ratkaisusta riippumatta. Tärkeää olisi pyrkiä varmistamaan se, että tulevissa hankkeissa ei ajauduta vastaaviin ongelmiin kuin aiemmissa laajakaistatuen hankkeissa.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen

ekonomisti