7.2.2006 klo 10:44

Muutettu ehdotus uudeksi kulutusluottodirektiiviksi

Oikeusministeriö

Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä kommentteja otsikkoasiaa koskevaan direktiiviehdotukseen. Suomen Yrittäjät lausuu asiasta kunnioittavasti seuraavaa:

Lähtökohdat

Nyt lausuttavana on muutettu ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi kuluttajille myönnettävistä luottosopimuksista koskevien jäsenvaltioiden lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten yhdenmukaistamisesta, direktiivin 87/103/EY kumoamisesta ja neuvoston direktiivin 93/13/EY muuttamisesta. Ehdotuksen tarkoituksena on tarjota mahdollisuus nykyistä tehokkaammin ja avoimemmin toimivien kulutusluottomarkkinoiden syntymiselle ja samalla turvata sellainen kuluttajansuojan taso, joka mahdollistaa luottojen vapaan liikkuvuuden sisämarkkinoilla mahdollisimman tehokkaalla tavalla sekä kuluttajan että luotonantajan näkökulmasta katsottuna.

Keskeiset muutokset komission muutetussa ehdotuksessa koskevat soveltamisalan supistamista kiinnitysluottojen, vakuussopimusten ja yli 50 000 euron suuruisten luottojen poissuljennan osalta, direktiivin muuttamista täysharmonisointisäännökseksi, yksityiskohtaisia säännöksiä kuluttajille annettavista tiedoista ennen luottosopimuksen tekemistä ja periaatetta vastuullisesta luotonannosta. Muutettuun ehdotukseen ei enää sisälly säännöksiä luottojen perinnästä, luotonantajien ja luotonvälittäjien rekisteröintivelvollisuudesta eikä kieltoa tarjota luottoja luotonantajan toimitilojen ulkopuolella. Myös säännöksiä luotonantajan oikeudesta periä korvausta kuluttajan maksaessa luottonsa ennenaikaisesti takaisin on tarkistettu tarkoituksena antaa jäsenvaltioille enemmän itsenäistä harkintavaltaa direktiivin kansallisessa implementoinnissa. Komissio on myös tarkistanut parlamentin esityksen mukaan kuluttajan peruuttamisoikeutta koskevia säännöksiä.

Yleisiä huomioita

Suomen Yrittäjät pitää komission muutettua ehdotusta lähtökohtaisesti hyvänä.
Pidämme tarkoituksenmukaisena, että ehdotuksesta on poistettu säännökset luoton tarjoamispaikasta, kielletyistä perintätavoista ja luotonantajien sekä luotonvälittäjien rekisteröintivelvollisuudesta.

Parlamentti on esittänyt säännösten osalta minimiharmonisointia, mutta komission muutettu esitys perustuu täysharmonisaatioon. Suomen Yrittäjät pitää täysharmonisointidirektiiviä perusteltuna, sillä se edistää sisämarkkinoilla yhtenäisten kulutusluottomarkkinoiden syntyä ja harmonisoi kuluttajasuojan tasoa yhteisössä.

Luoton ennenaikaista takaisinmaksua koskevan artiklaehdotuksen suhteen Suomen Yrittäjät esittää varauksellisen kantansa. Suomen Yrittäjät kannattaa parlamentin linjausta, jonka mukaan kuluttajille ei tulee antaa oikeutta ilman korvausta maksaa luottoa ennenaikaisesti. Suomen Yrittäjät pitää myös muutetun ehdotuksen muotoilua kuluttajan oikeudesta peruuttaa luottosopimus liian laajana sisällöltään.

Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa komission muutetun direktiiviehdotuksen suhteen.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori