12.12.2007 klo 16:01
Lausunto

Ohjeluonnos Ulkomainen vuokratyövoima ja Suomen verotus

Verohallitus
Verotuskeskus

Viite: Lausuntopyyntönne 1727/39/2007 20.11.2007

Taustaa

Vuoden 2007 alusta tulivat voimaan ulkomaista vuokratyövoimaa koskevat säännökset, joiden nojalla Pohjoismaista ja Baltian maista sekä ei-verosopimusmaasta tulevien vuokratyöntekijöiden palkkatuloa verotetaan Suomessa. Ulkomaisen työnantajan on annettava verohallinnolle ilmoitus jokaisesta työntekijästään työskentelyn alkamista seuraavan kuukauden loppuun mennessä sekä sen lisäksi vuosi-ilmoitus työntekijöilleen maksamista palkoista. Lisäksi kotimaisella työn teettäjällä on velvollisuus ilmoittaa verohallinnolle työntekijän vuokralle antaneen yrityksen ja tämän edustajan tiedot. Ilmoitus on annettava silloin, kun ensimmäinen kyseisen lähettävän yrityksen työntekijä aloittaa työskentelyn työn teettäjällä. Myös toiminnassa tapahtuneista muutoksista on ilmoitettava.

Verohallitus on täydentämässä julkaisuaan Ulkomainen vuokratyöntekijä ja Suomen verotus. Ohjeeseen ehdotettavat keskeisimmät muutokset ovat:
– vuoden 2008 alusta lukien ohjetta sovellettaisiin myös konsernin sisäisiin työvoiman vuokraustilanteisiin
– ohjeeseen on lisätty työvoiman vuokrauksen ja aliurakoinnin välisiä rajanvetokysymyksiä koskeva osio sekä työvoiman vuokrauksen ja työvoiman välittämisen rajanvetokysymyksiä koskeva osio
– ohjeeseen on lisätty menettelyohjeet yli kuusi kuukautta Suomessa oleskelevalle ulkomaalaiselle työntekijälle
– ohjeeseen on lisätty menettelyohjeet ulkomaisen työnantajan rekisteröinnistä työnantajarekisteriin sekä ulkomaisen työvoimaa vuokraavan yrityksen ennakkoperintärekisteröinnistä
– ohjeeseen on lisätty arvonlisäverovelvollisuutta koskevaa ohjeistusta
– vuoden 2008 alusta työn teettäjän ilmoitusvelvollisuutta laajennettaisiin koskemaan myös toimeksiantosuhteiden loppumista

Lausuntoa on pyydetty erityisesti täydennyksestä, jonka mukaisesti konsernin sisäisiin vuokraustilanteisiin sovellettaisiin vuokratyövoimaa koskevia säännöksiä sekä työn teettäjän ilmoitusvelvollisuuden laajenemisesta koskemaan toimeksiantosuhteiden loppumista, mistä tulisi ilmoittaa verohallinnolle muutosta seuraavan kuukauden loppuun mennessä.

Yleistä

Täydennetyn ohjeen rakennetta on muutettu edelliseen ohjeeseen verrattuna ja siihen on lisätty sisällysluettelo, mutta samalla rakenteesta on tullut vaikeaselkoisempi. Aikaisemmin ohje oli jaettu selkeästi menettelyohjeisiin ulkomaiselle vuokratyöntekijälle, ulkomaiselle vuokratyönantajalle ja suomalaiselle työn teettäjälle. Täydennetyn ohjeen rakennetta voisi tämän vuoksi tarkentaa vastaamaan aiempaa ohjeistusta siten, että sisällysluettelosta kävisi selkeästi ilmi, ketä siinä mainitut velvoitteet koskevat. Sisällysluettelo voisi olla pääpiirteissään esim. seuraavanalainen:

1. Yleistä
2. Työvoiman vuokraus
3. Menettelyohjeet ulkomaiselle vuokratyöntekijälle
3.1. Ulkomailta tulevan rajoitetusti verovelvollisen vuokratyöntekijän verotus
3.2. Yli kuusi kuukautta Suomessa oleskelevan ulkomaisen vuokratyöntekijän verotus
4. Menettelyohjeet ulkomaiselle vuokratyönantajalle
4.1. Ulkomaisen vuokratyönantajan ilmoitusvelvollisuus
4.2. Ulkomaisen vuokratyönantajan rekisteröinti työnantajarekisteriin
4.3. Ulkomaisen työvoimaa vuokraavan yrityksen ennakkoperintärekisteröinti
4.4. Ulkomaisen vuokratyönantajan arvonlisäverovelvollisuus
5. Menettelyohjeet suomalaiselle työn teettäjälle
5.1. Suomalaisen työn teettäjän ilmoitusvelvollisuus
5.2. Seuraamus tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä
5.3. Suomalaisen työn teettäjän veronpidätysvelvollisuus
6. Yritykseltä perityn lähdeveron palauttaminen

Työvoiman vuokraus

Konsernin sisäiset vuokraustilanteet

Konsernin sisäistä vuokrausta koskeva ohjeistus olisi syytä erottaa oman alaotsikkonsa alle, sillä muutoin asia voi jäädä konserniyrityksissä huomioimatta.

Työvoiman vuokrauksen ja aliurakoinnin eroja

Suomen Yrittäjien neuvontapalvelussa on noussut vuokratyövoiman käytön uusien velvoitteiden myötä esille paljon kysymyksiä siitä, milloin kysymys on työvoiman vuokrauksesta ja milloin taas aliurakoinnista. Ohjeeseen tältä osin otetut linjaukset työvoiman vuokrauksen ja aliurakoinnin välillä helpottavat yrittäjän rajanvetojen tekoa ongelmallisissa tilanteissa.

Ohjeet suomalaiselle työn teettäjälle

Työn teettäjän ilmoitusvelvollisuuden laajentaminen koskemaan toimeksiantosuhteen loppumista

Lähtökohtana työn teettäjän ilmoittamisvelvollisuudessa tulee olla aloittamisilmoituksen tietojen antaminen. Ilmoittamisvelvollisuuden laajentaminen koskemaan myös lopettamistilanteita ei nähdäksemme pysty tuottamaan verohallinnolle sellaista lisäinformaatiota, joka lisäisi vuokratyövoiman käyttöön liittyvää tietoa. Suomalaisella työn teettäjäyrityksellä on jo nyt voimassa poikkeuksellinen ilmoitusvelvollisuus vuokratyöntekijän työskentelyn aloittamisesta, joka täyttää valvontakeinolle asetetut tavoitteet. Lisäksi ulkomaisen vuokratyövoiman käyttötilanteet ovat usein varsinkin rakennusalalla projektiluontoisia, joissa yksittäiset projektit seuraavat toisiaan ja vuokratyöntekijät aloittavat työskentelyn edellisen projektin päätyttyä seuraavassa, jolloin valvontaa varten tarvittavat tiedot saadaan seuraavan työn teettäjän aloittamisilmoituksella. Velvoitteen täyttämättä jättämisestä seuraava laiminlyöntimaksu saattaisi myös johtaa kohtuuttomuuteen, jos työn teettäjä on muutoin täyttänyt kaikki ilmoittamisvelvoitteensa.
Työn teettäjän vuosi-ilmoitus

Suomalaisen työn teettäjän on annettava 1.1.2008 tai sen jälkeen rajoitetusti verovelvolliselle yhteisölle maksamastaan työkorvauksesta vuosi-ilmoitus, jos työkorvauksesta on peritty lähdevero. Ohjeessa todetaan, että vuosi-ilmoitus vuodelta 2007 on myös annettava, jos se on mahdollista. Vaikka varsinaista velvoitetta ilmoituksen antamiselle ei vielä tämän vuoden tietojen osalta olekaan eikä laiminlyöntimaksujakaan tulla tältä osin määräämään, olisi tätä ilmaisua kuitenkin syytä selkeyttää.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Leena Romppainen
varatuomari, veroasiantuntija

Salla Korhonen
neuvontalakimies