YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston (JTF) ohjelmaehdotus ja alueelliset siirtymäsuunnitelmat liitettäviksi Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 – EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaan sekä niitä koskeva ympäristöselostus
Työ- ja elinkeinoministeriö
Suomen Yrittäjät (myöhemmin SY) antaa oman lausuntonsa kokonaisuutena ei alueellisesti erotettuna. Kaikilla alueilla on omat erityispiirteensä, johon otamme kantaa tässä kokonaisuudessa.
SY katsoo, että turpeesta luopuminen pitkällä aikavälillä on perusteltua huomioon ottaen ilmastonmuutos ja sen vaikutukset Suomeen, Eurooppaan ja koko maailmaan. On kuitenkin todettava, että tänä vuonna käynnistynyt Ukrainan sota on muuttanut energiaturvallisuuspoliittista tilannetta Euroopassa merkittävästi.
Turveteollisuus on ollut huoltovarmuuden näkökulmasta Suomelle tärkeä. Näin ollen SY:n mielestä hallituksen tavoite turpeen käytön puolittamisesta energialähteenä vuoteen 2030 voi olla hieman epärealistinen nykyinen toimintaympäristö huomioon ottaen. SY:n mielestä olisi tärkeää uudelleen arvioida tämä tavoite, jotta voimme varmistua siitä, että Suomen huoltovarmuus energiatuotannon osalta säilyy.
Kyseisessä luonnoksessa on hahmoteltu kustannuksia turpeen käytön vähentämiselle ja tämän ohjelman toteuttamiselle. Kasvava inflaatio huomioon ottaen on syytä epäillä, ovatko kustannukset samalla tasolla tämän ohjelman talousarvion kanssa. Samalla ohjelmasta puuttuu laajempi kokonaisvaltainen taloudellinen- ja yritysvaikutusten arvio, mitä olisi tärkeä täsmentää varsinkin nykyinen taloustilanne huomioon ottaen.
SY on katsonut läpi, mitä toimintakokonaisuuksia kyseisen ohjelman sisällä on. SY:n mielestä on hyvä, että ohjelmassa halutaan tukea suoraan yrityksiä ja, että kokonaisuudessa on myös huomioitu pienemmät yritykset.
SY:n mielestä on tärkeää, että jokaiselle yritykselle tarjotaan riittävä yksityinen tuki ja apu muutosprosessin aikana. Tuen ja avun tulee olla riittävän pitkäkestoista, jotta yritykset kokevat muutoksen merkityksellisenä. Kasvavan inflaation aikana tästä energiamuutoksesta ei saa syntyä lisäkustannuksia yrityksille. Samalla on tuettava innovaatiotyötä ja uudelleen kouluttamista.
On hyvä muistaa, että turveala työllistää useita, joten heidänkin kouluttamisensa on tärkeää. Innovaatiotyössä on tärkeää tehdä tarpeeksi poikkihallinnollista yhteistyötä, jotta alueen erityispiirteet uusissa ratkaisuissa saadaan mahdollisimman hyvin huomioitua.
Turvealan vaikuttaa vahvasti myös muihin aloihin kuten esimerkiksi logistiikkaan ja tavarankuljetuksiin. Kuljetusten väheneminen tulee vaikuttamaan muiden alan yrityksiin. Se, miten heistä tullaan huolehtimaan ei huomioida riittävästi tässä kokonaisuudessa. Juuri tästäkin syystä laajempi yritysvaikutustenarviointi on tärkeä tehdä.
Alueellisissa ohjelmissa on hyvin tarkisteltu jokaisen alueen erityispiirteitä. Varsinkin ne alueet, jotka sijaitsevat lähempänä itärajaa olisi tärkeä huomioida mahdolliset muut vaikutukset, mitä tämäkin muutos voi tuottaa liittyen alueen elinvoimaisuuteen.
Turveala keskittyy tietyille paikkakunnille ja talousalueille vahvasti. Siksi on tärkeää, että ne kunnat ja kaupungit, joita tämä muutos koskee, laatii yhteistoiminnassa valtion viranomaisten ja paikallisten yritysten kanssa arvion siitä, mitä vaikutuksia tällä muutoksella on paikkakunnan elinvoimaisuudelle sekä mitä toimenpiteitä olisi syytä tehdä.
Kyseisen ohjelman tuen piiriin ehdotetaan useampaa aluetta Suomesta. Tämä on mielestämme hyvä asia, sillä se mahdollistaa sen, että mahdollisimman moni pystyy hakemaan tukea.
Me toivomme, että yllä mainitut asiat huomioidaan, kun kyseistä ohjelmaa sekä sen alaisuudessa olevia alueellisia ohjausasiakirjoja valmistellaan.
Suomen Yrittäjät
Henrik Wickström
elinkeinopolitiikan asiantuntija