16.3.2007 klo 10:59

Opetustoimen henkilöstökoulutuksen saatavuus ja vaikuttavuuden edistäminen

Opetusministeriö

Suomen Yrittäjien mielestä opettajien täydennyskoulutuksella on erittäin suuri merkitys kansallisen osaamisen ja kilpailukyvyn kehittämisessä. Opettajat ovat ratkaisevassa asemassa oppimisprosessin organisoimisessa. Haluamme kiinnittää huomiota joihinkin asioihin lähinnä yrittäjyyden näkökulmasta.

• Näyttää siltä, että täydennyskoulutuksen tarjonta koulutuksen eri asteilla sekä määrällisesti että laadullisesti on epätasaista. Tästä syystä olisi tärkeätä luoda järjestelmä, jossa täydennyskoulutuksen laatuun kiinnitettäisiin erityistä huomiota ja että mahdolliset päällekkäisyydet ja aukot tarjonnassa poistettaisiin. Tarkastelussa tulisi ottaa huomioon opettajien peruskoulutuksen sisältö ja toimintaympäristön muutokset. Pedagogisten valmiuksien ohella täydennyskoulutuksen tulisi kohdentua ammatillisen koulutuksen puolella myös ammattialaa koskevien tietojen kohottamiseen. Opettajien koulutustarvetta tulisi katsoa kokonaisuutena.

• Täydennyskoulutukseen tulisi sisällyttää nykyistä enemmän yhteiskunnan tilaa ja trendejä käsitteleviä osioita. Olisi esimerkiksi tarkasteltava, mitkä ovat alueen ja kunnan elinkeinopoliittiset tavoitteet, ja mitkä ovat yksittäisen oppilaitoksen ja opettajan mahdollisuudet tukea asetettuja tavoitteita. Tämä tarve tulee esille erityisesti ammatillisen koulutuksen osalta. Täydennyskoulutustarve voi liittyä myös valtakunnallisiin tavoitteisiin. Tästä ovat esimerkkeinä esimerkiksi peruskoulujen ja lukioiden opetukseen sisällytetyt yrittäjyyskasvatustavoitteet. Täydennyskoulutukseen tulisi siten säilyttää sellainen joustovara, että se mahdollistaisi ottaa ohjelmistoon kuhunkin aikaan liittyviä yleissivistäviä tai ammatillista osaamista koskevia tavoitteita.

• Täydennyskoulutuksen tarjonta tulisi olla säännöllistä, tarpeista lähtevää ja kaikki koulutusasteet käsittävää koulutusta. Opettajien mahdollisuuksia irrottautua tehtävistään koulutuksen ajaksi tulisi lisätä niin valtion kuin kuntienkin toimesta. Sopivien kannustimien käyttöönotto lisäisi opettajien halukkuutta osallistua täydennyskoulutukseen.

• Täydennyskoulutustarpeita ja sen mitoitusta arvioitaessa tulisi ottaa huomioon kulloinkin asetetut koulutustavoitteet. Tällä hetkellä esimerkiksi peruskoulu- ja lukiokoulutukselle on asetettu tavoitteita normin muodossa. Kuitenkin opettajien peruskoulutuksessa samaan teemaan tai aihekokonaisuuteen syventyminen on jätetty valinnaisuuden tai vapaaehtoisuuden pohjalle. Tällaiset aukot peruskoulutuksessa tulisi kattaa opettajien täydennyskoulutuksella.

• Työpaikalla oppiminen on lisääntynyt viime vuosien aikana. Perinteiseen oppimistapaan verrattuna tämä asettaa aivan uusia vaatimuksia opettajalle. Häneltä edellytetään tietämystä siitä, miten yritykset toimivat ja miten yhteistyötä yritysten kanssa tehdään. Työelämäyhteistyön pelisääntöjen tunteminen olisi hyödyksi kaikille opettajille.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Martti Pallari