YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen nivelvaiheen kehittäminen
Opetusministeriö
Nuoren syrjäytymisen ehkäisemiseksi on tärkeää, että hänellä on vähintään ammatillisen toisen asteen koulutus. Tämä parantaa oleellisesti hänen työllistymismahdollisuuksiaan. Koulutus antaa lisäksi valmiuksia toimia yhteiskunnassa. Tällä hetkellä yli viisi prosenttia ikäluokasta ei jatka perusopetuksen jälkeisissä opinnoissa.
Koulujärjestelmässämme on kiinnitetty huomiota perusopetuksen ja toisen asteen opetuksen välisen nivelvaiheen kehittämiseen nuorten kouluttautumisaktiivisuuden lisäämiseksi. Kehittämistä pohtinut työryhmä esittää 30 toimenpidettä nivelvaiheen kehittämiseksi. Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä kehittämisajatuksia hyvinä. Haluamme lisäksi kiinnittää huomioita seuraaviin näkökulmiin.
On tärkeää, että nivelvaiheeseen tuodaan erilaisia lisäopetusvaihtoehtoja, jotta mahdollisimman monelle nuorelle mahdollistetaan jatko-opinnot. Kaikki lisäopetus synnyttää kuitenkin kustannuksia. Tästä syystä on tärkeää myös tehostaa perusopetusta. Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa tulee kiinnittää huomioita erilaisiin opetusmenetelmiin, varsinkin toiminnallisiin menetelmiin. Näin saataisiin jo perusopetuksessa ennaltaehkäistyä ”kouluviihtymättömyyttä”. Myös opettajien erityisopetusosaamista tulee parantaa. Lisäksi koulujen yhteistyötä esimerkiksi sosiaali- ja nuorisotoimen kanssa tulee lisätä.
Opinto-ohjauksen resursseja tulee lisätä oleellisesti niin perus-, lukio- kuin ammatillisessa koulutuksessakin. Yleissivistävän koulutuksen opinto-ohjaajien työelämä- ja ammattisisältövalmiuksia tulee myös parantaa. Suomen Yrittäjien ja Mestarikiltaneuvoston tekemän selvityksen mukaan niissä on vakavia puutteita. Myös perusopetuksen opiskelijoiden mahdollisuus tutustua ammatilliseen koulutukseen tukisi nuoren ammatinvalintaa.
Ammatillisesti suuntautuneessa nivelvaiheen lisäkoulutuksessa on kiinnitetty liian vähän huomiota oppisopimuskoulutuksen ja työpaikalla oppimisen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Esimerkiksi kuntien ylläpitämän työpajaopetuksen poluttaminen oppisopimukseen ja ammatilliseen koulutukseen voisi tuoda hyviä tuloksia. Yritysten kynnystä oppisopimuksen solmimiseen mataloittaisi se, että oppisopimus solmittaisiin alkuvaiheessa em. työpajaan vaikka ainakin osa oppimisesta tapahtuisi yrityksessä. Työkokemuksen ja osaamisen karttuessa yritys ja ammatillinen oppilaitos ottaisi yhä suuremman vastuun opiskelijasta.
SUOMEN YRITTÄJÄT
Veli-Matti Lamppu
koulutusasiamies