2.11.2004 klo 09:08

Postipalvelujen laatustandardin kehittäminen

Liikenne- ja viestintäministeriö

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt kirjeellään 22.9.2004 LVM050:00/2004 Suomen Yrittäjien lausuntoa otsikkoaiheessa mainitusta mietinnöstä. Pyydettyämme asiasta kommentteja aluejärjestöiltämme sekä aluekehitysryhmältämme esitämme lausuntonamme seuraavan.

Pienten yritysten kannalta postipalvelut ovat erittäin tärkeä palvelumuoto. Palveluiden toimivuudella on suuri merkitys monien yritysten asiakaspalvelun sujuvuuden ja toiminnan organisoinnin kannalta. Katsomme, että laatustandardin kehittämistä on arvioitava ensi sijassa tätä taustaa vastaan. On tärkeätä, että posti pystyy kehittämään toimintaansa kustannustehokkaasti ja että sanoma- ja aikakauslehtien jakelu toimii kansalaisten kannalta tasa-arvoisesti. Tärkeintä kuitenkin on, että tehdään kuluttaja- ja yritysasiakkaiden valtaenemmis-tön kannalta tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

Sikäli kuin asiakkaiden palvelutaso kokonaisuutena kehittyy positiivisesti, ei ole syytä vastustaa työryhmän esitystä. Lopullisen arvion tekeminen nyt, ennen kuin muutokset ovat toteutettu, on kuitenkin mahdotonta. Tämä korostaa tarvetta seurata muutosten vaikutuksia ja arvioida laatustandardin oikeata tavoitetasoa tilanteen niin edellyttäessä uudelleen.

Toteamme, että aluejärjestöiltä saamamme palaute työryhmän esityksistä oli voittopuolisesti kriittistä. Työryhmän esityksiä ei suorastaan tyrmätty, mutta palautteessa oltiin huolestuneita muutosten käytännön vaikutuksista. Joissakin kommenteissa huomautettiin, että postin ”sitoumukset” huolehtia pk-yritysasiakkaiden tarpeista eivät ole vakuuttavia ja että yritysten tosiasialliset palvelut saattavat heikentyä olennaisesti nyt annettavista vastakkaisista vakuutuksista huolimatta.

Ongelmat, joita kommenteissa tuotiin esille liittyivät esimerkiksi laskujen erääntymisaikoihin suhteessa postin kulkunopeuteen sekä yksittäisten lähetysten perillemenon viivästymisestä aiheutuviin ongelmiin. Lisäksi pelättiin, että eräissä tapauksissa myös postin jättöajat aikaistuvat, mikä vaikuttaa yritysten logistiikkaan olennaisesti.

Yllä olevilla perusteluilla katsomme, että työryhmän esitykset kelpaavat jatkovalmistelun pohjaksi. Jatkovalmistelun kuluessa on kuitenkin edelleen täsmennettävä, minkälaisia käytännön vaikutuksia muutoksista tulisi seuraamaan. Nyt keskustelua hallitsee kysymys prosentteina ilmaistuista laatutavoitteista, vaikka yksittäisille palveluiden käyttäjille heidän kohtaamansa konkreettinen palvelutaso on tärkein laadun mittari.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus