21.8.2002 klo 14:29
Lausunto

SKAL:n evästys budjettiriiheen: Öljyn hinta jyrkässä nousussa, veronkorotuksille ei ole sijaa

Lähes 1,2 miljardia litraa dieseliä käyttävien kuljetusyritysten kustannukset ovat vuositasolla kohonneet jo 40 miljoonalla eurolla, Suomen Kuorma-autoliitto SAK toteaa. Huomenna käynnistyvässä budjettiriihessä tehdäänkin kuljetusalan kannalta perustavaa laatua olevia ratkaisuja. Jos Valtiovarainministeriön esitys dieselöljyn verotason nostamisesta 2,15 sentillä litralta menisi läpi, pusketaan samalla kuljetusyrityksille lisää kustannuksia reilut 20 miljoonaa euroa vuodessa. Kuorma-autoliikenteen yrittäjäkunnan rahkeet eivät SKAL:n mukaan kestä sekä öljyn maailmanmarkkinoiden että kansallisen verorasitteen ristipainetta.

Raakaöljyn hinta on noussut rajusti kuluvan vuoden aikana. Hinta tynnyriltä on kohonnut vuodenvaihteen 18 dollarin tasolta nyt jo lähes 30 dollariin. Vaikka raakaöljyn kallistuminen ei olekaan vielä siirtynyt kokonaisuudessaan öljytuotteiden hintoihin, on kuorma-autoliikenteen käyttämän dieselöljyn hinta noussut vastaavana aikana noin 4 senttiä litralta. Lähes 1,2 miljardia litraa dieseliä käyttävien kuljetusyritysten kustannukset ovat vuositasolla kohonneet näin ollen jo 40 miljoonalla eurolla.

Suomen Kuorma-autoliitto SKAL ry:n mielestä kehitys on erittäin huolestuttava. Mikäli raakaöljyn hinta jatkaa nousuaan ja siirtyy ajan myötä myös moottoripolttonesteiden hintoihin, alkaa kuljetusalan tilanne muistuttaa parin vuoden takaisia kriisiaikoja. Polttoaineen huippukorkesta tasosta johtuen suomalaisten kuljetusyritysten kannattavuus romahti vuosituhannen vaihteessa pohjamutiin. SKAL:n Tilastokeskuksella teettämän selvityksen mukaan alan yritysten keskimääräinen nettotulos vuonna 2000 oli prosentin verran miinusmerkkinen.

Huomenna käynnistyvässä budjettiriihessä tehdäänkin kuljetusalan kannalta perustavaa laatua olevia ratkaisuja. Jos Valtiovarainministeriön esitys dieselöljyn verotason nostamisesta 2,15 sentillä litralta menisi läpi, pusketaan samalla kuljetusyrityksille lisää kustannuksia reilut 20 miljoonaa euroa vuodessa. Kuorma-autoliikenteen yrittäjäkunnan rahkeet eivät SKAL:n mukaan kestä sekä öljyn maailmanmarkkinoiden että kansallisen verorasitteen ristipainetta.

SKAL vaatii nyt hallituspuolueilta malttia veroratkaisuun. Valtiovarainministeriön korotusesityksen sijaan nyt on keskityttävä pohtimaan EU:n polttoaineverotuksen harmonisointiesityksen sisältöä ja kohentamaan suomalaisyritysten kilpailukykyä. Suomalaisten kuljetusyrittäjien asemaa heikentää yhä myös se, että venäläiset saavat tuoda maahamme lähes kaksinkertaisen määrän tullitonta polttoainetta suomalaiskalustoon verrattuna.

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Seppo Sainio puh: 0400 420 969 ja apulaisjohtaja Pasi Moisio 040 574 8353

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi
Puhelin (09) 2292 2952>