14.4.2020 klo 16:47
Lausunto

Suomen Yrittäjien kirjallinen lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle vuoden 2020 toiseksi lisätalousarvioksi

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta

Suomen Yrittäjät (SY) kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle vuoden 2020 toiseksi lisätalousarvioksi.

Johdanto

Koronavirusepidemian takia tehdyt päätösperäiset toimet rajoittavat kansalaisten ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksia merkittävästi. Rajoitukset vaikuttavat kansantalouteen sekä tarjonnan että kysynnän kautta. Tarjonnan puolella arvoketjujen häiriöitten takia valmistava teollisuus ja myös muut toiminnot ovat kokeneet välituotepanosten saatavuusongelmia. Lisäksi suoranaiset elinkeinonharjoittamista estävät päätökset rajoittavat joillakin toimialoilla tarjontaa. Kysynnän puolella liikkumis- ja kokoontumisrajoitukset ovat johtaneet yksityisen kysynnän alenemiseen. Bruttokansantuotteen kehityksen kannalta olennaiset kysyntäerät (vienti, yksityinen kulutus ja yksityiset investoinnit) supistuvat merkittävästi ja vain julkisen talouden aktiviteetti oletettavasti kasvaa. Kehityksen seurauksena työmarkkinoiden tilanne tulee olennaisesti heikkenemään.

Bruttokansantuotteen supistumiseen vaikuttaa olennaisesti se, kuinka nopeasti rajoitteista päästään eroon. Vaikka rajoitteita alettaisiin purkaa seuraavan kuukauden aikana, BKT:n supistuminen vuositasolla liikkunee noin viiden prosentin tuntumassa. Jos rajoitteita joudutaan jatkamaan kesän yli, muodostuu pudotuksesta merkittävästi suurempi.

Reaalitalouden supistumisen takia myös julkisyhteisöjen saamat verotulot supistuvat samalla kun julkiset menot lisääntyvät. Tämä johtaa erityisesti valtiontalouden alijäämän lisääntymiseen ja sitä kautta velkataakan kasvamiseen.

Hallituksen esitykset toiseksi lisätalousarvioksi ovat perusteltuja

Koronakriisistä toipumisen avainkysymys tulee olemaan se, kuinka nopeasti tuotanto saadaan palautettua vastaamaan kysyntää. Jos merkittävä määrä tuotannosta tuhoutuu, ts. yrityskanta supistuu, niin talouden kasvu tulee olemaan hidasta. Tässä tilanteessa on olennaista tukea yritysten selviytymismahdollisuuksia.

Hallituksen toimet yritysten rahoituksen turvaamiseksi ovat olleet oikeansuuntaisia. Luottopuolella pankkien ja Finnveran putki on saatu hyvään vauhtiin. Kaikki yritykset eivät kuitenkaan voi tai halua ottaa lisää lainaa. Siksi suoran rahoituksen tarjoaminen on olennaista. SY pitää hallituksen päätöstä lisätä suoran rahoituksen lisäämisestä tervetulleena ja on olennaista, että sitä suunnataan kaiken kokoisille yrityksille. Tärkeää on myös maaseudulla yritystoimintaa harjoittavien yritysten pääseminen tuen piiriin. SY kuitenkin korostaa, että suoran tuen määrä ei tule riittämään.

SY pitää myös tervetulleena kulttuurin, liikunnan ja nuorisotyön tukemista. Näillä toiminnoilla on merkittävä työllistävä ja hyvinvointia lisäävä vaikutus.

Tällä hetkellä ei ole syytä perinteiseen kysyntää tukevaan elvytykseen. Ensinnäkin, rajoitusten takia se olisi tehotonta ja toiseksi, epävarmuuden ollessa korkealla tasolla kuluttajien varovaisuussäästäminen nousee.

SY pitää myös hallituksen ehdotuksia etuusmenojen muutoksista perusteltuina ottaen huomioon tämänhetkinen tilanne.

Esityksen mukaan valtion tulot vähenevät 5,8 mrd. eurolla ja määrärahoja lisätään 3,6 mrd. eurolla. Toinen lisätalousarvioesitys johtaa valtion nettolainanoton lisäykseen 9,4 mrd. eurolla. Kokonaisuudessaan valtion nettolainanotto lisääntyisi kuluvana vuonna likimain13 mrd. eurolla.

Valtio kantaa suurimman rahoituksellisen taakan kriisistä selviämiseksi ja pidemmän aikavälin haittojen minimoimiseksi tämä on perusteltua. Julkisen talouuden pitkän aikavälin haasteet eivät kuitenkaan ole kadonneet ja niiden ratkaisemiseksi tulisi määrätietoinen työ aloittaa heti nykyisen kriisin taituttua.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen

Pääekonomisti