27.9.2018 klo 14:57
Lausunto

Suomen Yrittäjien lausunto pelastuslain muutosesityksestä

Eduskunnan hallintovaliokunta

Lausunto

Suomen Yrittäjät suhtautuu esitykseen myönteisesti. Esitys avaa markkinoita ja lisää kilpailua, sekä purkaa sääntelyä. Palvelun käyttäjän valinnanvapaus palveluntarjoajan suhteen sekä vapaa kilpailu ovat yrittäjäjärjestön perusarvoja. Mahdollisten kilpailun rajoitusten tulee siksi mielestämme aina olla painavasti perusteltuja.

  • Kannatamme nuohoustoimen järjestämis- ja ennen kaikkea tuottamistehtävien poistoa kunnilta.
  • On oikea suunta, että alan sääntely siirtyy enemmän toiminnan kuin toimijaksi pääsyn sääntelyyn.
  • Kuntien tulee lähivuosina laittaa kuntoon kiinteistöjensä rekisteröinti muuttuvan kiinteistöverotuksen johdosta. Pidämme tärkeänä, että tuossa yhteydessä mahdollistetaan nuohousalan toivoma rekisteri, johon kiinteistönhaltijat tai nuohoojat merkitsisivät kiinteistöllä suoritetut nuohoustoimenpiteet tai korjauskehotukset. Tämä sujuvoittaisi ainakin kiinteistökauppaa.

Nuohouspalvelujen järjestäminen

Esityksen mukaan alueen pelastustoimelta paitsi poistetaan velvoite huolehtia nuohouspalvelujen järjestämisestä alueellaan, myös suoraan kielletään niiltä nuohouspalveluiden tuottaminen jatkossa. Poisto tarkoittaa elinkeinonharjoittamista rajoittavan piirinuohousjärjestelmän ja nuohouspalvelujen hintasääntelyn päättymistä.

Kannatamme ehdotusta. Kiinteistönhaltijan valinnanvapauteen perustuva malli lisää kilpailullisuutta, madaltaa alalle tulon kynnystä, ja tukee järjestäjän ja tuottajan roolien pysymistä erillään. Erittäin myönteistä kilpailun kannalta on, että pelastuslaitosten ei jatkossa edes sallita tulla tuottajiksi nuohouspalveluihin. Yleisemminkin olisi syytä poistaa kunnille sallituista tehtävistä ne tehtävät, joissa on olemassa toimivat kilpailulliset markkinat. Jopa järjestämisvastuullaan olevien palveluiden osalta kunta olisi parempi palveluiden järjestäjä, jos se ei voi samaan aikaan olla edes teoriassa ehdolla palveluiden tuottajaksi. Tällöin vältetään epäilyt kilpailuneutraliteetin rikkomisesta, sekä toistuva huoli liiketoiminnan haltuunottamisesta kunnalle, mikä jäytää esimerkiksi jätealaa.

Hintasääntelyn purku on myönteistä, koska se sallii uusien toimijoiden tulla markkinoille tai jo toimivien laajentaa palvelutarjontaansa helpommin kuin piirinuohousjärjestelmässä, joka suosi pitkään toimineita nuohousyrityksiä.

Nuohoojan kelpoisuusvaatimus

Esityksen mukaan työtä suorittavalla nuohoojalla säilytettäisiin nykyinen ammattitutkintovaatimus, mutta nuohousyrityksenä toimimiselle ei säädettäisi muita vaatimuksia. Pidämme tärkeänä niin paloturvallisuuden kuin nuohoojan oman turvallisuuden vuoksi, että nuohoojan ammattitutkintovaatimus säilyy. Vaatimusten pidemmälle viemistä kelpoisuusehtojen kautta emme pidä tarpeellisena. Nuohouspalveluiden laatua turvaa parhaiten tasapuolinen kilpailuasetelma, sekä asiakkaan eli kiinteistönomistajan valinnanvapaus.

Pidämme lisäksi tärkeänä, että nuohouksen suorittanut nuohooja voi jatkossakin antaa korjauskehotuksia tai vastaavia ilmoituksia kiinteistönhaltijalle. Olisi perusteltua, että korjauskehotukset, mutta ennen kaikkea suoritetut nuohoustoimenpiteet olisivat kirjattuna viranomaisen ylläpitämään järjestelmään. Tällainen on syytä mahdollistaa samassa yhteydessä, kun uudistuva kiinteistöverotus vaatii kuntia saattamaan kiinteistöjen rekisteröinti ajan tasalle. Kiinteistönomistajalle /-haltijalle tulee luoda vähintään katselumahdollisuus, ja nuohoojalle kirjaustentekomahdollisuus. Nuohousyritykset hyödyntäisivät kyllä mahdollisuuden kirjausten tekemiseen, sillä se olisi keino osoittaa luottamusta yleisölle. Mahdollisesti kirjaukset sujuvoittaisivat myös palovahinkoasioiden käsittelyä vakuutusyhtiöiden kanssa.

Nuohouksen määrävälit

Nuohousvälien merkittävästä harvennuksesta on saadun palautteen johdosta luovuttu valmisteluvaiheeseen verrattuna. Ymmärrämme ratkaisun ja pidämme sitä perusteltuna. Jos nuohousvälejä olisi harvennettu, olisi entistä kiireellisempää luoda rekisteri, johon merkiten nuohooja voisi suositella vähimmäistasoa tiheämpää nuohousta, mikäli siihen olisi aihetta. Tällöin tieto olisi esimerkiksi kiinteistön ostoa harkitsevan tahon ulottuvilla.

Suomen Yrittäjät

kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin