16.6.2006 klo 14:00

Suomen Yrittäjien lausunto sähköalan opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteiden muutoksesta

Opetushallitus

Sähköalan perustutkinnon opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteiden valinnaisiin opintoihin ollaan lisäämässä uusi 15 opintoviikon opinto- kokonaisuus Sähköverkostoasennus. Kuultuaan Suomen Yrittäjiin kuuluvaa toimialajärjestöä Neuvottelevia Sähkösuunnittelijoita NSS ry:tä, Suomen Yrittäjät toteaa muutosehdotuksesta, että opintovaatimuksissa oleva työturvallisuuskortti on tarkoitettu teollisuuden yhteisillä työpaikoilla tapahtuvaa työskentelyä varten. Sähköverkoissa työskentely ei ole tällaista, vaan yleensä työssä on vain yksi suorittaja. Sähköalalla tulee kuitenkin olla sähkötyöturvallisuuskoulutus annettuna kaikille toimijoille sekä ensiaputaidot. Tältä osin opintosuoritusvaatimus tulisi vaihtaa.

Opiskelija ei voi myöskään osata vastuullisesti suorittaa käyttöönottotarkastuksia. Suorittajan tulee olla kokenut ammattihenkilö. Vaatimuksien tulee olla linjassa sähköalan työturvallisuusstandardin SFS 6002 2.painoksen kanssa. Muilta osin opintovaatimukset ovat hyväksyttäviä, mutta ne ovat yleisesti perustutkintotasoon nähden liian tiukkoja.

Täsmennyksiä Suomen Yrittäjien lausuntoon antaa tarvittaessa toimitusjohtaja Paavo Hakala, Suunnittelutoimisto Hakala Oy, puh. 0500 232 869, .

Veli-Matti Lamppu
koulutusasiamies