4.11.2008 klo 12:55

Suomen Yrittäjien lausunto viestintämarkkinalain ja lain radiotaajuuksien ja telelaitteiston muuttamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriölle

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt 5.11.2008 mennessä lausuntoa hallituk­sen esitysluonnokseen viestintämarkkinalain sekä lain radiotaajuuksista ja telelait­teista muuttamisesta.

Suomen Yrittäjät pitää kannatettavana hallituksen esityksessä esitettyjä uudistuksia, joiden tavoitteena on rohkaista uusien viestintäpalvelujen tarjontaan ja huolehtia vies­tinnän peruspalvelujen saannista siten, että kaikkialla maassa on tarjolla nykyai­kai­set, kohtuuhintaiset ja laadukkaat viestintäpalvelut.

Lakiesityksen Internet -yhteyksien nykyisen yleispalveluksi määritellyn miniminopeu­den uudelleen määrittäminen on yrittäjien kannalta tärkeä uudistus. Riittä­vän nopeiden yhteyksien puuttuminen vaikuttaa konkreettisesti erityisesti syrjäseutu­jen yritysten toimintaedellytyksiin ja muodostaa joillain aloilla jopa esteen yritystoi­min­nalle. Nopeat tiedonsiirto­yhteydet mahdollistavat jatkossakin liiketoiminnan har­joitta­misen haja-asutusseu­duilla sekä yritysten tasapuolisemmat toimintaedellytyk­set koko maassa. Riittävän nopeiden laajakaistayhteyksien takaamisella on siten myös mer­kittävä aluekehitysvaikutus.

Maatalousyrittäjille riittävän nopeat laajakaistayhteydet ovat nykyteknologialla va­rus­tetussa tuotannossa ja sen seurannassa välttämättömyys. Noin 90 prosentilla maa­ti­loista on jo laajakaistayhteys ja jatkossa tiedonsiirrontarve kasvaa entisestään. Maa­talousyritysten lisäksi esimerkiksi vähemmän paikkasidonnaisia palveluyrityksiä, ku­ten tili-, suunnittelu- ja mainostoimistoja, on siirtynyt taajamien keskustoista maaseu­tumaisempaan toimintaympäristöön. Näiden yritysten toiminta on jo yritystoiminnan luonteen vuoksi riippuvaista nopeista tietoliikenneyhteyksistä. Lisäksi matkailualan yritykset tarvitsevat riittävän nopeat Internet-yhteydet laadukkaan palvelun takaami­seksi.

Selvitysmies Pursiaisen raportti esittää koko maan kattavan laajakaistayhteyden ta­voitenopeudeksi 100 Mbit/s vuoteen 2015 mennessä. Samassa yhteydessä esite­tään 1 Mbit/s:in minimiyhteyden saamista koko maahan kattavaksi vuoteen 2010 men­nessä. Tätä taustaa vasten hallituksen esitysluonnoksen arvio 1 Mbit/s yhtey­den tar­koituk­senmukaisuudesta yleispalvelun miniminopeudeksi vaikuttaa tällä het­kellä rea­listi­selta. Olkoonkin, että 1 Mbit/s yhteysnopeus on monen yrittäjän tarpei­siin jo nyt liian hidas.

Suomen Yrittäjät kannattaa hallituksen esitysluonnoksen tavoitetta Internet – yhteyk­sien yleispalvelun miniminopeuden säätämisestä jatkossa asetuksella. Näin pystyt­täi­siin reagoimaan nykyistä nopeammin teknologian kehittymiseen ja yhteysno­peustar­peen jatkuvaan kasvamiseen.

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi myös viestintämarkkinalain toimiluvan myön­tämistä koskevaa sääntelyä. Muutoksella on tarkoitus keventää matkaviestintäver­koissa harjoitettavaa yleisen teletoiminnan toimilupamenettelyä, kun kyse on ainoas­taan taajuuden käyttötarkoituksen muutoksesta. Pienimuotoinen digitaalinen toi­minta ei enää jatkossa edellyttäisi toimilupaa. Lisäksi Viestintävirasto voisi jatkossa myön­tää verkkotoimiluvat enintään kuukauden pituiseen toimintaan, jossa käytettä­vän lä­hettimen säteilyteho on alle 2 kW. Suomen Yrittäjät pitää uudistuksia myöntei­senä kehityksenä. Toimilupasäätelyä koskevat ehdotukset helpottavat toimijoiden mahdol­lisuuksia tuoda uudenlaisia ja monipuolisempia palveluita, esimerkiksi ylei­sötapahtu­mien järjestämisessä, kansalaisten ja yrityksien ulottuville.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus