28.9.2007 klo 10:55

Suomen Yrittäjien liittokokous: Valtiovallan tulee poistaa yritysten kasvun esteitä

Yritysten kasvumahdollisuuksien vahvistamisen tulee olla maan hallituksen keskeinen yrittäjyyspolitiikan tavoite.

Työmarkkinoiden rakenteita ja pelisääntöjä on syytä uudistaa ennakkoluulottomasti yritysten kasvun vauhdittamiseksi. Hallitus lupaa ohjelmassaan kehittää paikallisen sopimisen edellytyksiä. Lupaus on pidettävä. Työmarkkinoiden pelisäännöt ja sopimuskäytännöt on saatava tukemaan tuottavuutta ja työllistämistä.

Erityisen tärkeää työmarkkinoiden jouston lisääminen on nopean kasvun yrityksille. Suomen Yrittäjien mielestä niin sanottu joustoturvamalli täyttäisi kasvuyritysten vaatimukset. Joustoturvates antaisi työntekijöille ja työnantajille mahdollisuuden sopia työehtosopimuksesta poikkeavista järjestelyistä yrityskohtaisesti. Joustavuus muodostuisi mahdollisuudesta sopia ja turva oikeudesta nojautua työehtosopimukseen jos osapuolilla ei ole sopimiseen tarvittavaa yhteistä tahtoa.

Hallitusohjelmassa luvataan myös selvittää työllistymisen muut esteet. Suomen Yrittäjien mielestä hallituksen esittämä ensimmäisen työntekijän palkkaamisen tuki on kannatettava. Tuki tulisi kuitenkin ulottaa koko maahan tai vähintäänkin jollekin kasvualueelle, jotta tuen vaikutuksista saataisiin riittävästi vertailukelpoista tietoa.

Ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden parantaminen on koulutuspolitiikan keskeinen haaste. Erityishuomio on kiinnitettävä yrittäjien mahdollisuuksiin lisätä liiketoimintaosaamistaan.

Riskirahoitus on monen nopean kasvuvaiheen yritysten perusongelma. Yhteiskunnan panostuksia tulee lisätä ja saada esimerkiksi osa työeläkeyhtiöiden sijoituksista tukemaan kasvavien yritysten riskirahoitusta.

Lisätietoja
Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. 050 336 0015 ja viestintäpäällikkö Jarmo Hyytiäinen, p. 050 555 9965

Painotasoisen kuvan voit tallentaa tietokoneellesi viemällä hiiri kuvan päälle.

Suomen Yrittäjien keskeiset yrittäjävaikuttajat ja jäsenyrittäjät maan eri puolilta kokoontuvat viikonvaihteessa 28.- 30.9.2007 Valtakunnallisille Yrittäjäpäiville Jyväskylään. Koko tapahtumaan osallistuu 2000 yrittäjää ja heidän kumppaniaan. Valtakunnallisten Yrittäjäpäivien yhteydessä järjestetään liittokokous, joka on yrittäjäjärjestön ylin päätösvaltaa käyttävä elin.

Suomen Yrittäjiin kuuluu 412 paikallista yrittäjäyhdistystä ja 21 aluejärjestöä sekä 50 toimialajärjestöä. Suomen Yrittäjät aloitti toimintansa nykymuotoisena vuoden 1996 alussa. Runsaassa kymmenessä vuodessa järjestö on yli kaksinkertaistanut jäsenmääräänsä ja sillä on yhteensä 98 000 jäsenyritystä, jotka työllistävät puoli miljoonaa henkilöä.

>> Tästä linkistä Suomen Yrittäjien hallitus

>> Katso kuvia Valtakunnallisilta Yrittäjäpäiviltä tästä linkistä.

OnLine uutiset
’); // –>