YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset
Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus
OPH-6433-2024
1. Miten hyvin suositukset ohjaavat koulutuksen järjestäjiä ja opetushenkilöstöä tekoälyn käytössä ja hyödyntämisessä?
Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua tekoälyn käyttöä koskevista kansallisista suosituksista varhaiskasvatukseen, esi- ja perusopetukseen, lukiokoulutukseen, ammatilliseen koulutukseen ja vapaaseen sivistystyöhön. Tunnistamme suositusten tarpeellisuuden, etenkin tuoreen lainsäädännön ja digitaalisen kompassin toimeenpanossa. Kuitenkin suositukset ovat liian rajallisia. Ne eivät vastaa siihen, miten Suomessa ohjataan koulutuksen järjestäjiä ja opetus- ja kasvatusalan henkilöstöä tekoälyn käsittelyssä ja hyödyntämisessä, vaan ne rajoittuvat lainsäädännön noudattamiseen ja riskien välttämiseen. Suositukset eivät riittävästi kannusta tekoälyn pedagogiseen käyttöön ja osaamisen kehittämiseen. Esitämme huolemme siitä, että suositukset saatetaan tulkita niin tiukasti, ettei kaikissa oppilaitoksissa uskalleta investoida tekoälyn hyödyntämiseen.
2. Minkälaisia mahdollisia muutoksia ehdotatte suosituksiin?
Suomen Yrittäjät esittää, että suositukset valmistellaan uudestaan siten, että ne voivat myös rohkaista koulutuksen järjestäjiä ja opetus- ja kasvatusalan henkilöstöä tekoälyn hyödyntämiseen opetuksessa. Suositusten tulisi lähtökohtaisesti mahdollistaa tekoälyn käytön, ei rajata sitä.
Ohjeistusten ja suositusten tulee olla selkeitä ja keskittyä oleellisiin, konkreettisesti toteutettaviin tapoihin hyödyntää tekoälyä opetuksessa. Näin vältetään liian tiukat tulkinnat kouluissa, jotka voisivat haitata tai kokonaan estää tekoälyn tehokasta käyttöä ja hyödyntämistä oppimisessa. On myös vaikea tämän esityksen pohjalta yksittäisen henkilön tai oppilaitoksen määrittää mikä on ”riittävä” tai ”tarvittava” taso, jota monessa suosituksessa vaaditaan.
On tärkeää varmistaa, että resursseja suunnataan opetushenkilöstön tekoälykoulutukseen ja tukemiseen tekoälyn käyttöönotossa, jotta opettajien osaaminen takaa tehokkaan tekoälyopetuksen tarjoamisen oppilaille. Eri koulutustasoilla oppilailla on erilaisia osaamistarpeita. Siinä missä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tulee lujittaa oppilaiden kriittistä ajattelua ja tekoälyn käytön perustaitoja, on jo toisella asteella tarve ymmärtää tekoälyn käytön ja kehittämisen tarpeita työelämässä ja korkeakoulutuksessa.
Suomen taloudellisen kasvun kannalta on olennaista, että jo nuorena teko-älyn käytön hyötyjä ja riskejä ymmärretään. Tämä mahdollistaa globaalin kehityksen mukana pysymisen ja kilpailukyvyn säilyttämisen kansainvälisesti. Olennaisten riskien lisäksi olisi suotavaa, että nuoret myös näkevät teko-älyn kehityksen mahdollisuudet sekä kiinnostuvat yhdistämään oman osaamisensa ja tekoälyn pedagogisen tuen parhaimman mahdollisen lopputuloksen luomiseksi.
3. Mitä muita huomioita teitte suosituksista?
Suomen Yrittäjät esittää toiveen, että suositukset myös tarkastetaan säännöllisesti teknologian kehityksen myötä. Moni tämänhetkisistä suosituksista ehtii vanhentua lyhyessä ajassa, kun teknologiakehitys on nopeampaa kuin lainsäädäntö.
4. Yhteenveto lausunnon keskeisistä sisällöistä
Suomen Yrittäjät toistaa esityksensä, että suositukset päivitetään konkreetti-silla vinkeillä ja rohkaisevilla suosituksilla tekoälyn pedagogisesta käytöstä.
Suomen Yrittäjät
Maria Nyroos
digi-, innovaatio- ja korkeakoulupolitiikan asiantuntija
Mikko Kinnunen
koulutuspolitiikan asiantuntija