15.4.2008 klo 09:56

TeliaSoneran sitoumus toimenpiteistä haja-asutusalueiden teknologiavaihdoksen yhteydessä

Liikenne- ja viestintäministeriö

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa ehdotuksesta TeliaSonera Finland Oyj:n (jäljempänä TeliaSonera) tulkinnasta haja-asutusalueiden teknologiavaihdokselle asetettavista vaatimuksista. Suomen Yrittäjät ry lausuu aluejärjestöjä kuultuaan asiasta seuraavan.

Tausta

Ministeriön lausuntopyyntö liittyy kiinteän verkon hinnankorotuksiin, joista TeliaSonera ilmoitti vuoden 2007 syksyllä. Ilmoituksen jälkeen liikenne- ja viestintäministeriö selvitti, millaisia vaikutuksia puhelinverkon maksukehityksellä on puhelin- ja laajakaistapalveluiden saatavuuteen ja kansalaisten peruspalvelujen turvaamiseen. Selvityksessä ehdotettiin 12 vähimmäisehtoa edellytyksenä lankapuhelinpalveluiden tarjonnan lopettamiseksi yhdellekään asiakkaalle.

Tämän jälkeen TeliaSonera on ilmoittanut ministeriölle päätöksestä tarjota erikseen mainituilla alueilla puhe- ja tietoliikennepalvelut muun kuin kiinteän puhelinverkon kautta. TeliaSonera on toimittanut näkemyksen-sä teknologiavaihdokselle asetettavista vaatimuksista 12.3.2008.

Yritystoiminta, johon TeliaSoneran toimenpiteet kohdistuvat

TeliaSoneran vastauksessa liikenne- ja viestintäministeriölle kerrotaan, että yhtiö aikoo siirtää noin 53000 kiinteän verkon asiakastaan ”ajan-mukaisten langattomien puhe- ja laajakaistapalvelujen käyttäjiksi”. Yhtiön vastauksessa ei eritellä sitä, kuinka suuri osa näistä asiakkaista on yrityksiä. Myöskään asiakkaiden maantieteellistä jakaantumista ei erikseen ilmoiteta.

Suomen Yrittäjät pyysi TeliaSoneralta erikseen arviota niiden yritysten määrästä ja toiminnan sijaintipaikoista, joita toimenpiteet koskevat. Yhtiö ilmoitti, että haja-asutusalueilla on noin 2000 yrityspuheliittymää ja noin 450 yritysdataliittymää, joita käyttäviä yrityksiä on noin 300. Liittymiä on yhtiön ilmoituksen mukaan eri puolilla Suomea, mutta kuntakohtaista tietoa yhtiö ei anna eteenpäin.

Suomen Yrittäjät toteaa, että toimenpiteiden kohteena olevien yritysten määrä on huomattava jo yllä kerrottujen lukumäärätietojen valossa. On lisäksi otettava huomioon, että lukumäärä kasvaa jonkin verran, kun mukaan lasketaan muiden operaattoreiden vuokraliittymäasiakkaat.

Toimenpiteiden vaikutuksia arvioitaessa on otettava huomioon sekä suoranaiset vaikutukset kohdeyrityksiin että aiheutuvat välilliset vaikutukset. Voidaankin sanoa, että TeliaSoneran suunnitelmat koskevat sen asiakasyritysten ohessa kaikkia näiden asiakkaita ja toimittajia.

Toinen huomionarvoinen seikka on, että TeliaSoneran sitoumukset palvelutason säilyttämisestä koskevat vain nykyisiä asiakkaita ja enintään nykyisiä palvelutasoja. Yhtiön toimilla on kuitenkin laajempaa kunta- ja aluetaloudellista merkitystä, joka tulee ottaa huomioon päätettäessä niistä lainsäädännöllisistä ja toimilupaehtoja koskevista muutoksista, joihin asia antaa aihetta.

On esimerkiksi aivan selvää, että tietoliikenneyhteydet vaikuttavat yritysten sijaintipäätöksiin. TeliaSoneran toiminnasta muodostuu huomat-tava riski sen nykyisille ja potentiaalisille uusille asiakkaille, elleivät yhteydet ole tyydyttävällä tasolla ja ellei yritysten kasvaviin tarpeisiin ole velvollisuutta reagoida asianmukaisesti.

Suomen Yrittäjät korostaa, että asian jatkovalmistelussa on paneuduttava huolellisesti TeliaSoneran toimien yritysvaikutuksiin. On toki tärkeätä turvata kuluttaja-asiakkaiden kohtuullinen palvelutaso, mutta yritysasiakkaille kyse on toiminnan perusedellytyksistä. Ei ole liioiteltua sanoa, että monen yrityksen toiminta uhkaa lakata, elleivät tietoliikenneyhteydet toimi. Siksi Suomen Yrittäjät edellyttää liikenne- ja viestintäministeriön sekä TeliaSoneran panevan erityistä painoa yritysten aseman turvaamiselle.

Palveluiden tasovaatimukset

TeliaSonera on ilmoittanut ministeriölle, että se tarjoaa asiakkailleen vähintään 1 Mbit/s –nopeuksisia laajakaistaliittymiä ja langattomia puhepalveluita. Niille asiakkaille, joilla on ollut yli 1 Mbit/s laajakaistayhteys, tarjotaan myös jatkossa yhtä nopea yhteys.

Suomen Yrittäjien tiedusteluun TeliaSonera vastasi, että normaalioloissa 1 Mbit/s yhteys riittää yrityksille. Sellaisia yrityksiä, joilla on parempi kuin 1 Mbit/s yhteys, on TeliaSoneran mukaan joitakin kymmeniä ja yli 2 Mbit/ s yhteyksiä on jo hyvin vähän. Tällaisiin asiakkaisiin ollaan yhtiön puolelta erikseen yhteydessä palveluiden järjestämiseksi.

Suomen Yrittäjät toteaa, että kentän palautteen perusteella on ilmeistä, että 1 Mbit/s yhteysnopeus on usein riittämätön jo tällä hetkellä. Emme pidä riittävänä sitä, että laajakaistan peruspalvelutasoksi määritellään koko maassa 1 Mbit/s, johon myös TeliaSonera on ilmoittanut olevansa valmis.

Suomen Yrittäjät edellyttääkin, että yritysten palveluiden turvaamiseksi selvitetään myös muut vaihtoehdot kuin tyytyminen yhden Mbit/s yhteyksiin. Näitä voivat olla yleispalveluvelvoitteen olennainen nostaminen, nopeusluokkavaatimusten sääntely lainsäädännössä ja palveluvaatimusten määrittäminen toimilupamuutosten kautta. Asian tarkempi määrittäminen edellyttää huolellista jatkovalmistelua.

Muita esille tulleita seikkoja

Suomen Yrittäjät sai paljon palautetta, joissa kiinnitettiin huomiota telefax-yhteyksien toimintaan tulevaisuudessa. Yritykset ovat huolestuneita siitä, että telefax-yhteydet lakkaavat, millä olisi huomattavia kielteisiä vaikutuksia. Erilaisissa käytännön tilanteissa telefax-yhteydet ovat edelleen tehokas kommunikointitapa, joten yhteyksien toimivuudesta on huolehdittava. Tähän seikkaan on kiinnitettävä jatkossa riittävästi huomiota.

Toinen seikka, joka palautteessa mainittiin omana erilliskysymyksenään, on teleyhteyksien suojaamistaso. On huolehdittava siitä, että mobiiliteknologiaan siirtyminen täyttää esimerkiksi maksuliikenteen suojausvaatimukset asianmukaisesti.

Saadun palautteen perusteella on ilmeistä, että luottamus mobiiliyhteyksiin kiinteiden yhteyksien korvaajana TeliaSoneran esittämällä tavalla ja aikataulussa on vähäinen. Suomen Yrittäjät edellyttää, että liikenne- ja viestintäministeriö sekä yhtiö ovat jatkovalmistelussa tiiviissä ja avoimessa yhteistyötä keskeisiin toimenpiteiden kohteisiin niin valtakunnallisella kuin alueellisella ja paikallisellakin tasolla. Positiivista on liikenne- ja viestintäministeriön tähänastinen aktiivisuus asiakkaiden palveluiden turvaamisessa.

Lopuksi toteamme, että viestintäyhteyksien saatavuuden turvaaminen kohtuuhintaisesti on yrityksille erittäin tärkeätä. Myös teleoperaattoreille aiheutuvat kustannukset on otettava huomioon. Tarvittaessa on harkittava keinoja, joilla yhteiskunta voi turvata tasapainoista aluekehitystä osallistumalla tämänkaltaisen perusinfrastruktuurin ylläpitämisestä aiheutuviin kustannuksiin.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus