18.6.2004 klo 13:53

Tullin asiakasstrategia

Tullihallitus
Ulkomaankaupan Osasto

Tullihallituksen ulkomaankauppaosasto on pyytänyt kannanottoa suunnitteilla olevasta asiakasstrategiasta.

Strategian lähtökohdat ja perustelut ovat selkeät. Tavoite on tarjota kullekin asiakasryhmälle parhaiten sopivat tavat hoitaa tulliasioinnin edellyttämät ilmoitukset ja muut muodollisuudet kustannustehokkaasti. On hyvä, että systemaattisesti halutaan suunnitella palvelut eri käyttäjäryhmille. Tällainen systematisointi on trendinä myös monessa muussa maassa.

Tulli jakaa suunnitelman mukaan asiakkaat kolmeen ryhmään: kumppanuus-, avain- ja pienasiakkaat.

Suomen Yrittäjien jäseniä löytyy kaikista kolmesta ryhmästä. Kuitenkin siten että pienasiakkaat joilla on satunnaista vientiä ja tuontia ovat suurin ryhmä. Tähän asiakasryhmään kuuluvilla on hyvin vaihteleva tulliosaamistaso. Lähtökohtana tulee olla, että pienasiakas selviää tullaustoimenpiteistä kohtuullisella vaivalla myös ilman huolitsijaa. Sähköiset järjestelmät kuten EDI- järjestelmä (+ vaadittavat sovellutukset) on kehitetty suurempia yrityksiä varten. Tällaiset isot järjestelmät ovat kalliita ja osin vanhanaikaisia. EDI ei kalleutensa vuoksi sovi pienyrityksiin. Parempi tie on kehittää Internet-pohjaisia järjestelmiä. Tullin suunnitteilla olevat Internet-pohjaiset itsepalveluratkaisut pienyrityksille tulee tehdä mahdollisimman helppokäyttöisiksi. Ne tulee suunnitella pienyritysten lähtökohdista siten etteivät ne vaadi ohjelmainvestointeja. Myös puhelinneuvontapalveluiden saatavuuteen tulee panostaa.

Tullin ruotsinkielisten palveluiden kehittämiseen tulee kiinnittää myös huomiota.

Suomessa on noin 4000 yritystä, joilla on vientiä tai tuontia Venäjälle. Venäjänkaupassa korostuvat tullin neuvontapalvelut. On tärkeää, että perusneuvontaa on saatavissa ja että perusneuvonta-aineisto ja tietolähteet ovat saatavilla tullin internet-sivuilta. Myös itse fyysinen tuonti- ja vientitullaus pitää saada nopeaksi ja sujuvaksi.

Suunnitelmassa esitetään myös ilmoitusmenettelyn yksinkertaistamista pienasiakkaiden kohdalla sekä tutkitaan mahdollisuuksia alentaa alinta kannettavaa/ilmoitettavaa määrää. Tämä kehityssuunta on kannatettava ja yrityksen kansainvälistä kauppaa yksinkertaistava toimenpide.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus