YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

16.8.2024 klo 07:05

Työ- ja elinkeinoministeriön lausuntopyyntö hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö
Lausuntopalvelu.fi

VN/13118/2024

Suomen Yrittäjät kiittää lausuntopyynnöstä.

Hallituksen esitysluonnoksen mukaan kotoutumislakia muutettaisiin siten, että lain toimeentulotuesta aiheutuneiden kustannusten korvausaikaa lyhennettäisiin kolmesta vuodesta yhteen vuoteen. Esitys koskisi lain 63 §:ssä säädettyjä valtion korvauksia hyvinvointialueille, Ahvenanmaan maakunnan kunnille ja Kansaneläkelaitokselle. Esitettyä muutosta perustellaan julkisen talouden vahvistamispyrkimyksellä.

Lakimuutoksella pyritään vahvistamaan julkista taloutta sekä nopeuttamaan maahanmuuttajien työllistymistä ja vähentämään heidän riippuvuuttaan tuista.

Esitysluonnoksen mukaan ehdotetulla lakimuutoksella ei todennäköisesti ole merkittäviä käytännön vaikutuksia työllistymisen edistämisessä ja tämän lisäksi on todettu tuottavan taloudellisia haasteita hyvinvointialueille ja kunnille.

Suomen Yrittäjät katsoo, että vaikka lakimuutoksen tavoitteet ovat julkisen talouden näkökulmasta kannattavia, vastapainoksi on tärkeä lähteä toteuttamaan maahanmuuttajien integroitumista tukevia palveluja heti kun ihminen on saapunut Suomeen.

Suomessa on edelleen paljon tekemistä maahanmuuttajien asiakaslähtöisen palvelujärjestelmän kehittämiseksi. Tarvitsemme esimerkiksi mahdollisimman tehokasta kielikoulutusta ja nopeutettuja lupaprosesseja, jotta maahanmuuttaja pääsee mahdollisimman pian kiinni työelämään.

TE-palvelujen siirtyminen valtiolta kunnille antaa mahdollisuuden uudentyyppisiin/parempiin palveluihin maahanmuuttajille, mutta organisaatiouudistuksessa saattaa olla myös riski palvelujen heikkenemisestä. Mikäli jatkossa “Ihmisistä ei heti oteta koppia” ja saada integroitua Suomeen, uudistus voi olla kotoutumisen kannalta hyvinkin haitallinen.

Kotoutustoimiin panostaminen on ennen kaikkea Suomen talouden etu, jolla kasvatetaan maan kilpailukykyä saamalla uutta osaamista yrityksiin ja elinvoimaisia kuntia.

Suomen Yrittäjät

Sonja Antosalo