2.5.2006 klo 10:22

Työryhmän mietintö tulliselvitysrikoksia koskevaksi lainsäädännöksi

Oikeusministeriö

Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiassa. Suomen Yrittäjät lausuu asiasta kunnioittavasti seuraavaa:

Työryhmä ehdottaa rikoslakiin lisättäväksi uutta 46 a lukua, jossa säädettäisiin tulliselvitysrikoksista. Perustekomuodon lisäksi teko olisi kvalifioituna rangaistava sekä törkeänä että lievänä tekomuotona. Huomattava on, että tulliselvitysrikos ei olisi rangaistava ainoastaan tahallisena tekona vaan myös törkeä huolimattomuus riittäisi rangaistavuuteen. Tulliselvitysrikoksen kohteena oleva suojeltava oikeushyvä olisi tullitoimenpiteeseen liittyvien tietojen oikeellisuus sinänsä. Kriminalisointi olisi toissijainen veropetos-, säännöstely- tai salakuljetusrikoksia koskeviin säännöksiin nähden. Työryhmä ei ole esityksessään yksimielinen vaan mietintöön liittyy eriävä mielipide.

Suomen Yrittäjät toteaa, että esityksen tavoitteet, kuten kansainvälisen talousrikollisuuden torjunnan edistäminen ovat hyviä ja kannatettavia. Epäterveet ja rikolliset menettelyt tulee kitkeä pois, jolloin voidaan turvata terve markkinoiden toiminta ja estää kilpailua vääristävien toimintamallien syntyminen ja olemassaolo.

Katsomme kuitenkin, että rikosoikeudellisten keinojen käyttö tulee olla viimesijaista, toisin sanoen muut vaihtoehdot ongelman ratkaisemiseksi on tullut käydä kattavasti läpi ja todeta ne toimimattomiksi tai ei riittävän tehokkaiksi. Vasta tällöin rikosoikeudelliset keinot ovat perusteltuja. Työryhmän mietinnöstä ei käy ilmi, onko edellä mainitut muut vaihtoehdot käyty kattavasti läpi ja arvioitu. Itse asiassa mietintöön liittyvässä eriävässä mielipiteessä todetaan, että tulli- ja veroviranomaisten yhteistyötä kehittämällä ja toimintatapoja tarkentamalla käsillä olevaan ongelmaan voitaisiin puuttua.

Haluamme kiinnittää huomiota myös ehdotetun sääntelyn rangaistavuuden edellytyksiin. Työryhmä ehdottaa, että tulliselvitysrikos olisi rangaistava myös törkeän tuottamuksellisesti tehtynä. Mainittua sääntelyratkaisua on kuitenkin perusteltu varsin niukasti. Koska ehdotetulla sääntelyllä pyritään nimenomaan kansainvälisen järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan, on perusteltua että ainoastaan tahallinen teko voisi olla rangaistavuuden edellytys. Lienee selvää, että järjestäytynyt rikollisuus on aina tahallista toimintaa. Myös tullilainsäädännön monimutkaisuus tukee pikemminkin rangaistavuuden edellytysten pitämistä tiukkoina kuin niiden laajentamista myös tuottamuksellisiin menettelyihin. Lisäksi on oltava johdonmukainen – veropetos-, säännöstely- ja salakuljetusrikokset ovat rangaistavia ainoastaan tahallisesti tehtynä. Katsommekin, mikäli tulliselvitysrikoksen kriminalisointi toteutuu, teon tulisi olla rangaistava ainoastaan tahallisesti tehtynä.

Haluamme vielä kiinnittää huomiota siihen, että muissa EU:n jäsenvaltioissa ei näyttäisi olevan nyt ehdotettua tulliselvitysrikossääntelyä vastaavaa rangaistussääntelyä.

Vaikkakin tuemme ehdotuksen tavoitteita sinänsä, lähdemme kuitenkin siitä, että muut vaihtoehdot ratkaista tullilaitoksille annettaviin tietoihin liittyvät ongelmat tulee käydä kattavasti läpi. Samoin tulee selvittää jo olemassa olevien kriminalisointien tarkennusmahdollisuudet ennen uutta rikossääntelyä.

Kunnioittavasti

SUOMEN YRITTÄJÄT RY