YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

18.9.2023 klo 17:17
Lausunto

U 10/2023 vp Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta komission asetukseksi yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyviä palveluja tuottaville yrityksille myönnettävään vähämerkityksiseen tukeen (SGEI de minimis -asetus)

Eduskunnan talousvaliokunta

Talousvaliokunta perjantai 08.09.2023 klo 11.00 / U 10/2023 vp / Asiantuntijapyyntö

Euroopan komissio julkaisi huhtikuussa 2023 ensimmäisen luonnoksen SGEI de minimis -asetuksesta ja toisen asetusluonnoksen elokuussa 2023.

Luonnoksissa on kaksi keskeistä muutosehdotusta, SGEI de minimis –tuen enimmäismäärän korotus ja kansallisen tai EU-tason keskusrekisterin perustaminen tuen enimmäismäärän seurantaa varten.

Keskeiset huomiot

Suomen Yrittäjät suhtautuu muutosehdotuksiin ymmärtäväisesti, vaikka samaan aikaan korostamme, että Suomen Yrittäjät on huolissaan eräissä EU:n jäsenmaissa voimakkaasti nousseista vaatimuksissa mahdollistaa massiivinen valtiontukikilpailu. Tällainen kehitys olisi tuhoisa Suomen kaltaisen pienen jäsenmaan ja sen yritysten kannalta.

Meidän näkemyksemme mukaan EU:n valtiontukipolitiikan perustavanlaatuisille muutokselle ei ole tarvetta, vaan avoimet ja kilpaillut sisämarkkinat ovat seikka, joka turvaa EU:n ja sen jäsenvaltioiden kansainvälisen kriisinsieto- ja kilpailukyvyn.

Vaikka tässä tapauksessa kyseessä on varsin vähämerkityksinen ja hyvin perusteltavissa oleva muutosehdotus, kuvastaa se osaltaan sitä painetta, jota EU:n valtiontukipolitiikan löysentämiseen kohdistuu.

SGEI de minimis –tuen yleisen yrityskohtaisen enimmäisrajan nosto 700 000 euroon on hieman korkea suhteessa inflaatiokorjaustarpeeseen, mutta vastaa pitkälti yleisen de minimis –tuen muutosta ja on siksi hyväksyttävissä.

Kansallisen tai EU-tason keskusrekisterin perustaminen on Suomen Yrittäjien mielestä kannatettava, mutta ottaen huomioon rakentamisen haasteet, katsomme, että keskusrekisterin perustamiseen annettavan siirtymäajan pidennys kuudesta kuukaudesta kahteen vuoteen on perusteltu.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen
ekonomisti

Avaa pop-up -ikkuna