2.10.2018 klo 17:09

U-kirjelmä eduskunnalle ehdotuksista asetukseksi Digitaalinen Eurooppa –ohjelman perustamisesta ja asetukseksi sisämarkkinoita, yritysten mukaan luettuna pienten ja keskisuurten yritysten, kilpailukykyä ja Euroopan tilastoja koskevan ohjelman perustamises

Eduskunnan talousvaliokunta

Osana monivuotiseen rahoituskehykseen liittyvää lainsäädäntöpakettia Euroopan komissio julkisti kesäkuussa 2018 ehdotuksen asetukseksi Digitaalinen Eurooppa –ohjelmasta sekä ehdotuksen asetukseksi sisämarkkinoita, yritysten mukaan luettuna pienten ja keskisuurten yritysten, kilpailukykyä ja Euroopan tilastoja koskevan ohjelman perustamisesta ja eräiden asetusten kumoamisesta.

Keskeiset huomiot

Suhtaudumme yleisesti ottaen myönteisesti Euroopan komission ehdotuksiin uudeksi Digitaalinen Eurooppa -ohjelmaksi ja uudeksi Sisämarkkinaohjelmaksi.

Digitaalinen Eurooppa -ohjelma

Digitalisaatio tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia eurooppalaisille talouksille ja yhteiskunnille. Niihin tarttuminen edellyttää riittävästi panostuksia yhtäältä tutkimukseen ja innovaatiotoimintaan ja toisaalta sen synnyttämän uuden teknologian soveltamis- ja käyttöönottokykyyn ja markkinoille siirtämiseen.

Mielestämme on tärkeää, että kykyyn omaksua ja soveltaa uutta digitaalista teknologiaa luodaan oma kohdennettu ohjelma. Digitaalinen Eurooppa -ohjelman on tällainen. On tärkeätä, että EU edistää sille sopiviksi katsotuin tavoin eri toimijoiden mahdollisuuksia ja taitoja käyttää edistyneitä digitaalisia työkaluja ja avainresursseja. Ohjelman pilarijako ja tavoitteet ovat mielestämme yleispiirteissään kannatettavia.

Ohjelmalle esitetty rahoitus on digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet huomioiden varsin maltillinen. Siksi pidämme tärkeänä, että ohjelman vaikuttavuutta vahvistetaan ohjelmapilarien keskinäisiä sidoksia vahvistamalla sekä varmistamalla, että digitalisaatioon linkittyvät EU-ohjelmat muodostavat selvästi jäsentyneen kokonaisuuden, jossa vältetään päällekkäisyyksiä ja tavoitellaan synergioita.

Pidämme erityisen tärkeätä varmistaa, että ohjelmien muodostama kokonaisuus on keskeisten asiakasryhmien, kuten mikro- ja pk-yritysten, kannalta ymmärrettävä sekä rahoitusinstrumenteiltaan ja hakumenettelyiltään selkeä ja yhtenäinen. Mikro- ja pk-yritysten valmiuksien vahvistaminen kokeilla ja valjastaa uutta digitaalista teknologiaa toimintansa kehittämiseen ja kasvattamiseen on tärkeää.

Pk-yritysbarometrin tietoihin perustuvan työ- ja elinkeinoministeriön tekemän selvityksen mukaan vain noin joka kymmenes kotimainen yritys on digitaalisesti suuntautunut eli hyödyntää laajamittaisemmin digitaalisia työkaluja liiketoiminnassaan. Yrityksen digitalisaation aste on vahvasti yhteydessä sen kasvu-, uusiutumis- ja innovaatiohakuisuuteen.

Jäsenmaihin kilpailumenettelyn kautta perustettavat digitaali-innovaatiokeskittymät ovat esityksen perusteella keskeisessä asemassa jalkautettaessa ohjelman panoksia jäsenmaihin. Pidämme tärkeänä, että Suomi aloittaa keskittymän hakemiseen ja perustamiseen liittyvän kartoitus- ja suunnittelutyön yhdessä elinkeinoelämän kanssa hyvissä ajoin ennen ohjelmakauden alkua. Tässä yhteydessä on selvitettävä, mikä on keskittymän optimaalinen toiminta- ja järjestäytymismuoto ottaen huomioon maamme maantieteellinen laajuus ja sen aiheuttamat saavutettavuushaasteet. Keskittymä on rakennettava siten, että se palvelee tuloksekkaasti ohjelman ydinasiakasryhmää eli mikro- ja pk-yrityksiä.

Sisämarkkinaohjelma

Sisämarkkinat ovat erityisen tärkeässä asemassa tuettaessa pk-yritysten kansainvälistymistä. Tämän tavoitteen edistämisessä on keskeistä se, että sisämarkkinoiden toimintaa edistetään johdonmukaisesti ja nykyistä
yksinkertaisemmin.

Pidämme tärkeänä sitä, että uuden sisämarkkinaohjelman avulla vältetään päällekkäisyyksiä ja tiivistetään yhteistyötä. Katsomme, että ehdotetun ohjelman avulla on mahdollista saavuttaa entistä parempia tuloksia.

On tärkeää pitää ohjelma riittävän yksinkertaisena ja joustavana, jotta ohjelman keskeisenä kohteena olevat pk-yritykset kykenisivät nykyistä paremmin hyödyntämään sitä. Nykyisten ohjelmien monet eri rahoitusvaihtoehdot ovat osoittautuneet pk-yrityksille ongelmallisiksi ja vaikeiksi hallita. Näin ollen kannatamme esitystä siirtää kaikki unionin tasolla keskitetysti hallinnoidut rahoitusvälineet InvestEU-rahastoon.

Valtioneuvoston tavoin katsomme, että EU:n palvelumarkkinoiden kehittämisen pitäisi olla ohjelman keskiössä. Tämä on olennaisen tärkeää EU:n kilpailukyvyn kannalta, koska suuri osa arvonluonnista tulee palveluista.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen