10.7.2008 klo 08:38

Valtioneuvoston asetusluonnos rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä

Sisäasiainministeriön poliisiosasto

Luonnos sisältää kolmannen rahanpesudirektiivin ja komission täytäntöönpanodirektiivin sekä tätä kautta lain rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi ja selvittämiseksi edellyttämät tarkemmat säännökset poliittisesti vaikutusvaltaisesta henkilöstä, rahanpesuilmoituksen tarkemmasta sisällöstä ja rekisteröitymistä koskevan hakemuksen tarkemmasta sisällöstä.

Poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön määrittelyissä 1 §:ssä on vielä kirjoitusvirhe. Valtion kokonaan omistavien yritysten hallinto-, johto- ja valvontaelimien jäsenten sijaan pitäisi olla direktiivin mukaisesti valtion kokonaan omistamien yritysten hallinto-, johto- ja valvontaelimien jäsenet.

Rekisteröitymistä koskevaa hakemusta tarkentavassa 3 §:ssä ei määritellä tarkemmin, mitä henkilöistä on selvitettävä. Ilmeisesti pelkkä henkilöiden nimeäminen riittää – kuten onkin tarkoituksenmukaista. Viranomainen selvittää tarkemman lain edellyttämän taustan.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Harri Hietala