28.10.2004 klo 14:31
Lausunto

Valtioneuvoston kirjelmä (U 45/2004) eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi (työelämän tasa-arvo, uudelleenlaadittu versio)

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainitussa asiassa lausuntonaan kunnioittavasti seuraavaa:

Direktiiviehdotuksen tarkoituksena on yksinkertaistaa, nykyaikaistaa ja parantaa yhteisön lainsäädäntöä miesten ja naisten yhdenvertaisen kohtelun alalla yhdistämällä niiden sukupuolten tasa-arvoa työelämän alueella koskevien direktiivien säännökset, joilla on sama oikeusperusta. Samassa yhteydessä huomioitaisiin yhteisöjen tuomioistuimen vakiintunut oikeuskäytäntö. Ehdotuksessa on yhdistetty niin sanottu samapalkkaisuusdirektiivi, tasa-arvoista kohtelua ammatillisissa sosiaaliturvajärjestelmissä koskevat direktiivit, miesten ja naisten yhdenvertaista kohtelua mahdollisuuksissa työhön, ammatilliseen koulutukseen ja uralla etenemiseen sekä työoloissa koskevat direktiivit sekä todistustaakkaa koskeva direktiivi.

Suomen Yrittäjät näkee sinänsä tarpeellisena yksinkertaistaa ja selkeyttää yhteisön lainsäädäntöä. Direktiivien tekninen yhtenäistäminen ja uudelleenkirjoittaminen helpottaa sekä yhteisön lainsäädännön luettavuutta että sen kansallista voimaansaattamista. Vaikka nyt esitettävää direktiiviä perustellaan yksinkertaistamisella ja selkeyttämisellä, sisältyy direktiiviehdotukseen kuitenkin myös tiettyjä sisällöllisiä muutoksia.

Suomen Yrittäjät näkee varsin ongelmallisena sen, että tässä vaiheessa valmistellaan sisällöllisiä uudistuksia yhteisön työelämän tasa-arvoa koskevaan lainsäädäntöön, kun edellisten uudistusten kansallinen voimaansaattaminen on edelleen kesken. Työelämän tasa-arvodirektiivi (2002/73/EY) on Suomessa tarkoitus voimaansaattaa nyt eduskunnan käsittelyssä olevalla tasa-arvolain kokonaisuudistuksella.

Erityisen ongelmallisena voidaan pitää direktiiviehdotukseen sisältyvää niin kutsuttua yhden ainoan alkuperän käsitettä. Suomen Yrittäjät katsoo, että asian jatkovalmistelussa tulisi huolehtia siitä, ettei tällaista yhden ainoan alkuperän käsitettä liitetä mahdollisesti uusittavaan direktiiviin. Paitsi että yhden ainoan alkuperän käsite on tulkinnallisesti ongelmallinen, se edellyttäisi todennäköisesti myös sellaisia muutoksia Suomen lainsäädäntöön, joita ei ole voitu huomioida nyt eduskunnan käsiteltävänä olevan tasa-arvolain uudistuksessa.

Merja Berglund
työmarkkina-asiamies
Suomen Yrittäjät