5.9.2002 klo 14:39

Valtioneuvoston selonteko kotouttamislain toimeenpanosta

Eduskunnan työ- ja tasa-arvoasiain valiokunnalle

Pyydettynä lausuntona toteamme kunnioittaen seuraavaa:

Suomen Yrittäjät ry pitää kotouttamislaissa (laki maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta 493/1999) ja hallitusohjelman maahanmuuttopolitiikkaa koskevissa kohdissa olevia lähtökohtia kannatettavina ja lain seurantaa tärkeänä. Suomen Yrittäjät on erityisesti kiinnostunut työelämään, työllisyyteen ja yrittämiseen liittyvistä kysymyksistä.

Etninen työsyrjintä (7.4)

Suomen Yrittäjät toivoo työsyrjintää koskevan tutkimuksen lisäämistä. Syrjintätutkimuksen lähtökohdaksi tulisi ottaa hallinnon ja juridiikan sijasta ilmiön taloudellinen tarkastelu. Olisi selvitettävä syitä ja mekanismeja, jotka johtavat taloudellisesti tehottomiin ratkaisuihin työhönottotilanteissa, eli maahanmuuttajien työttömyyteen toisaalla ja yritysten ja muiden työnantajien pulaan osaavasta, monikulttuurisesta työvoimasta toisaalla.

Selonteossa todetaan, että työsyrjinnän ongelmien ratkaisussa tärkeää on yritysten kannustaminen henkilöstön etnisen monimuotoisuuden kehittämiseen. Lähtökohta on oikea: vaikka syrjinnän vastaisen lainsäädännön olemassaolo ja sen tehokas valvominen ovatkin tarpeellisia, on painopisteen oltava selkeästi positiivissa toimissa. Olisi kuitenkin syytä selkeyttää sitä, mitä kannustamisella tarkoitetaan.

Yrittäjyyden huomioiminen

Kokemukset maista, joissa maahanmuuttajaväestön osuus on korkeampi kuin Suomessa ja joissa huomattavia määriä maahanmuuttajia on asunut sukupolven verran tai kauemmin viittaavat varsin selkeästi yrittäjyyden merkitykseen maahanmuuttajien työllistymisessä ja taloudellisessa ja sosiaalisessa menestyksessä. Yrittäjien (laajassa merkityksessä: itsensä työllistävien) osuus työllisistä maahanmuuttajista on selkeästi suurempi kuin yrittäjien osuus kantaväestöstä. Paitsi työpaikkoja on yrittäjyys myös useissa tapauksissa tarjonnut mahdollisuuksia sosiaaliseen nousuun ja maahanmuuttajayhteisön ja koko yhteiskunnan auttamiseen. Itsensä työllistäneistä maahanmuuttajista on tullut työnantajia, joilla on ollut muita paremmat mahdollisuudet työllistää samaan etniseen ryhmään kuuluvia henkilöitä. Yrittäjyys on ollut maahanmuuttajien omaehtoinen vastaus työsyrjinnän ongelmiin.

Edellä olevan perusteella olisi suotavaa, että yrittäjyys nostettaisiin keskeiseen asemaan maahanmuuttajien kotouttamisessa. Koulutusta ja työvoimapolitiikkaan kuuluvia toimia tulisi kehittää pitäen yrittäjyyttä ensisijaisen tärkeänä työllistymisen väylänä. Oman yrityksensä perustaneille maahanmuuttajille tulisi puolestaan tarjota tukea hyvänä ja vastuullisena työnantajana toimimiseen.

Tekninen huomautus kohtaan 4.5 Työllisyys

Kohdan toisessa kappaleessa mainitut prosenttiluvut tarkoittanevat työllisen työvoiman osuutta työikäisestä väestöstä, ei työvoimaan kuuluvien osuutta koko väestöstä tai väestöryhmästä.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Pertti Rauhio