28.3.2006 klo 10:04

Valtioneuvoston selonteko siirtymäaikalain vaikutuksista

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Lausuntonaan selonteon johdosta Suomen Yrittäjät esittää kunnioittavasti seuraavaa:

Hallituksen johtopäätökset uusista EU-maista tulevien työntekijöiden liikkuvuuden rajoitusten päättämiseen ovat oikeita. Kannatamme siten sitä, että siirtymäaikoja ei enää jatketa. Kun tiedetään, että Suomessa tullaan tarvitsemaan vastaisuudessa entistä enemmän työvoimaa ulkomailta, rajoitusten ylläpito on ollut pääasiassa vahingollista ajatellen Suomen houkuttelevuutta työntekomaana.

Hallituksen johtopääätös lienee aivan oikea, kun se toteaa, että siirtymäaikalaista luopuminen ei todennäköisesti merkittävästi vaikuttaisi uusista EU-maista tulevan työvoiman tarjonnan määrään Suomessa. Työvoima on voinut jo liikkua vapaasti palvelujen vapaan tarjonnan puitteissa. Siirtymäaikajärjestelyn merkittävimpiä vaikutuksia lieneekin se, että meillä opittiin käyttämään ulkomaista vuokratyövoimaa ja alihankintaa työvoimatarpeen täyttämisessä.

Siirtymäaikalaista luopuminen vaikuttaa varmasti siihen, että entistä useammassa tapauksessa ulkomaalaisten täällä tekemä työ tulee perustumaan suoraan suomalaisen työnantajan kanssa tehtävään työsopimukseen. Harmaan talouden ehkäisyn kannalta tämä on on ilman muuta myönteinen seikka. Suomen viranomaisten on huomattavasti helpompi valvoa suomalaisen täällä toimivan yrityksen työsuhteita kuin ulkomaisen yrityksen ja sen työntekijän välisiä sopimuksia.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen