27.9.2018 klo 11:23
Lausunto

Varautumisvelvollisuutta rahoitusalalla koskevan sääntelyn tarkistaminen, työryhmämuistio

Valtiovarainministeriö

Valtiovarainministeriö asetti helmikuussa 2017 työryhmän, jonka tehtävänä oli valmistella poikkeusoloihin varautumista rahoitusalalla koskevan sääntelyn tarkistamista.

Työnsä tuloksena työryhmä ehdottaa rahoitusalan varautumisvelvollisuutta koskevia säännöksiä täsmennettäväksi siten, että näiden säännösten mukaiset valmistelut ja toimenpiteet tarkoittavat keskeytymättömän toiminnan kannalta välttämättömien tietojärjestelmien ja tietovarastojen ylläpitämistä Suomessa. Tavoitteena on varmistaa yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen kannalta kriittisten rahoitusmarkkinapalveluiden jatkuvuus myös sellaisessa tilanteessa, jossa varautumisvelvollisten yritysten ulkomailla sijaitsevien tietojärjestelmien tai palvelutuotannon käytettävyys estyy.

Työryhmä ehdottaa lisäksi, että varautumisvelvollisuus kattaisi myös muut kuin arvopaperien säilytystä tarjoavat sijoituspalveluyritykset. Työryhmä ehdottaa lisäksi varautumisvelvollisuutta koskevaa sääntelyä ulotettavaksi myös pörssin toimintaan. Arvopapereilla on suuri merkitys julkisyhteisöjen ja yritysten varainhankinnassa. Tämä edellyttää säilytystoiminnan ohella arvopapereiden liikkeeseenlaskun, vakuuskäytön ja kaupankäynnin turvaamista myös vakavissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa.

Työryhmä ehdottaa, että rahoitusmarkkinoiden valmiussuunnittelun ja häiriötilanteiden hallinnan tukemiseksi perustettaisiin rahoitusmarkkinoiden häiriönhallinnan yhteistyöryhmästä. Yhteistyöryhmän tehtävänä olisi suunnitella ja sovittaa yhteen toimenpiteitä, jotka ovat tarpeen sekä poikkeusolojen että normaaliolojen vakavien häiriötilanteiden hallitsemiseksi.

Keskeiset huomiot

Suomen Yrittäjät yhtyy työryhmän käsitykseen siitä, että rahoitusmarkkinoiden vakaa ja häiriötön toiminta on edellytys yhteiskunnan toimivuudelle. Sen sijaan emme yhdy siihen työryhmän käsitykseen, että rahoitusmarkkinoiden vakaa ja häiriötön toiminta edellyttäisi Suomessa sijaitsevaa kyvykkyyttä kriittisten rahoituspalveluiden tuottamiseen.

Työryhmämuistio lähtee siitä oletuksesta, että rahoitusmarkkinoiden vakaata ja häiriötöntä toimintaa uhkaa lähes yksinomaan riippuvuus kansainvälisistä tietoliikenneyhteyksistä ja tämän perusteella esitetään, että Suomessa sijaitseva kyvykkyys kriittisten rahoituspalveluiden tuottamiseen varmistaisi rahoitusmarkkinoiden vakaan ja häiriöttömän toiminnan kaikissa olosuhteissa. Erityisiä perusteluja tälle ei kuitenkaan esitetä. Mikäli muistiossa esitettävää ehdotusta lähdettäisiin kuitenkin edistämään, tulisi muistion perusteluja ja vaikutusarvioita oleellisesti lisätä ja parantaa.

Meidän näkemyksemme mukaan kyberriskit ovat luonteeltaan globaaleja, ja niiden torjunta edellyttää kansainvälistä yhteistyötä. Panostaminen kyberturvallisuuteen on äärimmäisen tärkeää maksu- ja arvopaperijärjestelmien kannalta, mutta kustannustehokkuuden näkökulmasta Suomen kaltaisen pienen maan ei kannata itse ylläpitää kaikkia järjestelmiä vain varmuuden vuoksi.

Käsityksemme mukaan esitettävä ratkaisu ei myöskään vastaa yleiseurooppalaista lähestymistapaa ja pelkäämme, että ehdotus saattaisi toteutuessaan heikentää valmiiksi alikehittynyttä finanssisektoriamme. Toteutuessaan esitys johtaisi todennäköisesti siihen, että uusia toimijoita ei hakeutuisi Suomen markkinoille ja mahdollisesti osa markkinoilla olevista toimijoista vetäytyisi pois Suomesta.

Suhtaudumme epäillen työryhmämuistiossa esitettyyn kustannusarvioon. Epäilemme, että todelliset kustannukset voivat olla merkittävästi suurempia ja pelkäämme, että niiden seurauksena pk-yritysten rahoituskustannukset tulisivat entisestään nousemaan. Samanaikaisesti mahdollisesti tapahtuva toimijoiden määrän väheneminen vähentäisi kilpailua ja olisi omiaan lisäämään palveluntarjoajien hinnoitteluvoimaa suhteessa asiakkaisiin.

Työryhmämuistion perustelujen perusteella Suomen Yrittäjät katsoo, että rahoitusmarkkinoiden vakaa ja häiriötön toiminta tulisi turvata ensisijaisesti siten, että alan toimijat varautuisivat mahdollisimman nopeaan häiriöistä toipumiseen, mukaan lukien Suomessa tai muualla sijaitsevien tietovarantojen palauttaminen käyttöön mahdollisimman nopeasti.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen Petri Malinen
pääekonomisti ekonomisti