20.10.2004 klo 09:58

Yritysten kasvu-uskoa pitää tukea veronkevennyksillä; irtisanomiskustannusten nousu heikentäisi työllisyyttä

Pk-yrityssektori on hitaan kasvun aikoina pystynyt hyvin huolehtimaan työllisyydestä. Kun pk-yritysten näkymät ovat aikaisempaa paremmat, myös työllisyysnäkymät kehittyvät myönteisesti.

Koska maailmantalouden näkymät ovat alkaneet heiketä, myönteinen kehitys ei myöskään pk-sektorin osalta ole kovin vahvalla pohjalla. Sen vuoksi on suhdannesyistä ja myös rakenteellisista lähtökohdista syytä vahvistaa kasvu- ja työllisyysnäkymiä hallituksen käytettävissä olevin keinoin, lähinnä veropolitiikalla.

Veropäätöksissä on Järventauksen mukaan kysymys myös siitä, kuka maata johtaa. Hallituksen on omalla toiminnallaan näytettävä kaapin paikka, eikä sille kuuluvassa asiassa – edes hyvässä tarkoituksessa – tulisi mennä työmarkkinajärjestöjen selän taakse.

Työmarkkinaratkaisun neuvottelijoille pk-yritysbarometri antaa selvän viestin: Irtisanomiskustannusten nostaminen heikentää työllisyyttä varmasti. Irtisanomiskynnyksen nostaminen ei yrittäjien, eli käytännön työllistäjien mukaan, rajoittaisi juuri millään tavalla itse irtisanomisia.

Sitä vastoin sillä olisi merkittävä kielteinen vaikutus uusien työntekijöiden palkkaamiseen.

Palkkaamiskynnyksen nostamisen sijaan pitäisi löytää uusia yhteistyömalleja yritysten ja työvoimaviranomaisten välille, jotta irtisanomisuhan alaiset henkilöt voisivat löytää uuden työpaikan mahdollisimman helposti. Toimien tulisi olla sellaisia, jotka eivät aiheuta yrityksille lisäkustannuksia.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät ry, puh. (09) 2292 2950
viestintäpäällikkö Petri Nieminen, Suomen Yrittäjät ry, puh. 050 547 7495

Aineisto kokonaisuudessaan:
Pk-yritysbarometri, syksy 2004

Tästä linkistä tiedote:
Pk-yritykset uskovat kasvun kiihtyvän Pieniin yrityksiin syntyy uusia työpaikkoja vähintään nykyiseen tahtiin

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi