7.9.2018 klo 13:41

Ajankohtaista EU:ssa: eurovaalit, liikenne ja brexit

Suomen Yrittäjät vaikuttaa suomalaisyritysten puolesta vahvasti Euroopan unionissa. Tästä voit lukea Brysselin-toimiston tuoreet kuulumiset. Juuri nyt ajankohtaista ovat ensi vuoden eurovaalit, liikenne ja brexit.

Syyskausi käynnistyi vauhdikkaasti kansainvälisessä maantiekuljetusjärjestössä IRU:ssa. Ympäristötyöryhmässä keskusteltiin raskaan kaluston hiilidioksidipäästöstandardeista ja erityisesti parlamentin kunnianhimoisesta aikataulusta saattaa prosessi omalta osaltaan mahdollisimman nopeasti maaliin. Sosiaaliasioiden komiteassa keskusteltiin edelleen lähetettyjen työntekijöiden direktiivin soveltamisesta kuljetusalalle. Kompromisseja tarvitaan, jotta päästään eteenpäin liikkuvuuspaketin muidenkin aloitteiden kanssa. Kuljettajapulatyöryhmän kokouksessa esiteltiin lopulliset raportit ja pohdittiin seuraavia askelia hankkeiden käyttöönotossa.

Myös eurooppalaisten pienten ja keskisuurten yritysten kattojärjestö Ueapme kokoontui hallituksineen syyskauden ensimmäiseen kokoukseen. Pääaiheena oli pk-järjestöjen viestit ensi kevään europarlamenttivaaleihin.

Jokasyksyinen Pohjoismaiden, Hollannin ja Isa-Britannian liikenneministeriöiden ja liikennealan järjestöjen yhteinen NORDUK-kokous pidettiin Helsingissä. Isäntänä kokoukselle toimi liikenne- ja viestintäministeriö ja osallistujia miltei ennätysmäärä, yhtä vaille viisikymmentä. EU:n liikkuvuuspakettien solmukohtia avattiin koko, käsiteltiin Ison-Britannian delegaation alustamana brexitin tilannekatsaus ja erityisesti sen dramaattiset uhkakuvat tavaralogistiikalle. Suomen kansallinen lisämauste oli selvitys tulevista ja valmisteilla olevista kuljetuskaluston mitta- ja massamuutoksista.

Muiden EU-instituutioiden tapaan myös talous- ja sosiaalikomitea ETSK:n toiminta starttasi kesätauon jäljiltä syyskuun ensimmäisellä viikolla. Sillä on tärkeä rooli EU:n päätöksenteon tukena. Sisämarkkinajaoston asialistalla kärkeen nousi Itävallan puheenjohtajuuskauden alkuun tilaama selvitystyö siitä, miten gold-plating eli kansallinen ylisääntely vaikuttaa EU:n talouskehitykseen ja työllisyyteen.