14.9.2018 klo 12:52

Ajankohtaista EU:ssa: pk-yritysten tulevaisuus ja brexit

Suomen Yrittäjät vaikuttaa suomalaisyritysten puolesta vahvasti Euroopan unionissa. Tästä voit lukea Brysselin-toimiston tuoreet kuulumiset.

Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker piti keskiviikkona vuosittaisen linjapuheensa, jossa hän tarkasteli Euroopan unionin nykytilaa ja tarjosi ratkaisuja ongelmiin. Puheen teema, Suvereeni Eurooppa, korosti EU:n roolia globaalina toimijana, jonka tulee ottaa entistä suurempi rooli maailman markkinoilla ja suunnannäyttäjänä globaalien haasteiden kuten ilmastonmuutoksen hoitamisessa. Junckerin puhetta seurasi europuolueiden kommenttikierros, joka selvästi käynnisti eurovaalikampanjan. Euroopan parlamenttihan valitaan ensi toukokuussa.

Kulunut viikko oli vilkas Euroopan talous- ja sosiaalikomitea ETSK:ssa. Keskiviikkona kokoontui komitean pk-toimielin, SMECategory. Se keskusteli Euroopan pk-yritysten tulevaisuudesta. Parantamisen varaa on kautta koko EU:n. Yrittäjyyden puolestapuhujat useasta jäsenmaasta toistivat samaa viestiä: niin EU-tason kuin kansallisesti pk-politiikka kaipaisi terävöittämistä. Pienten yritysten kokema hallinnollinen taakka ei lupauksista huolimatta ole juurikaan keventynyt, rahoituksen saatavuudessa on pullonkauloja ja osaavan työvoiman saatavuudessa on kaikkialla haasteita. Useassa maassa pk-yritykset kärsivät jälleen pidentyneistä maksuajoista myydessään tuotteitaan ja palvelujaan. Suomen Yrittäjät on vaikuttanut vahvasti näiden asioiden edistämiseksi ja jatkaa työtä yritysten aseman parantamiseksi.

Friends of the IRU liikennesektorin pienen tiivis porukka kokoontui ensi kertaa syyskauden aloittajaisiksi keskustelemaan moottoriajoneuvojen yleistä turvallisuutta koskevasta tyyppihyväksyntävaatimukseen liittyvästä asetuksesta sekä Ison-Britannian EU-erosta brexitistä.