16.3.2015 klo 13:23

Apua kasvuun ja kansainvälistymiseen

Pystyisitkö kasvattamaan yritystäsi? Harkitsetko kansainvälistymistä? Uusi Kansainvälistymisen ja kasvun palvelut ja rahoitus -katsaus on ilmestynyt.

Katsauksessa tarkastellaan kasvuun, kansainvälistymiseen sekä innovaatioihin liittyviä rahoituskanavia sekä tukipalveluita. Se antaa mahdollisimman kattavan ja selkeän kuvan niistä rahoituksen ja palveluiden lähteistä, jotka ovat pk-yrityksille relevantteja. Katsauksessa annetaan vaihtoehdoista pelkistetty yleiskuva, jonka avulla yrittäjä kykenee hakeutumaan hänelle sopivien rahoituslähteiden luo.

Katsauksessa käsitellään markkinarahoituksen lisäksi myös täydentäviä rahoittajia, kuten yritysten pankkirahoituksen lähintä täydentäjää, Finnveraa.

Finnveran mahdollisuudet rahoittaa erikokoisia yrityksiä paranivat merkittävästi vuoden alusta. Erityisesti investointien viriämiseen ja kasvun rahoittamiseen on tarjolla huomattavasti aiempaa laajemmin palveluita. Finnvera voi myöntää luottoja pienille ja keskisuurille yrityksille, joilla on kannattavaa liiketoimintaa, mutta joiden on vaikea saada koko rahoitusta pankeista.
Pienet yritykset voivat saada jatkossa suurempaa luottoa suoraan Finnveralta, koska pienrahoituksen määrä nousi 35 000 eurosta 50 000 euroon. Tällä on merkittävä vaikutus myös tuhansille nykyisille Finnveran asiakkaille.
Lisäksi Finnvera voi rahoittaa itse investoijaa tai sen toimittajia silloin, kun investointi hyödyttää vientiä.
Kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten toimituksiin ja kauppoihin myönnettävään rahoitukseen Finnvera voi osallistua jopa 80 prosentin takauksella.

Kasvun ja kansainvälistymisen rahoitus ja palvelut 2015 -katsaus