9.10.2012 klo 13:36

Arvonlisävero ja kilometrikorvaukset otettava tarkasteluun

Ensi vuoden talousarvion lakiesitykset ovat eduskunnan käsiteltävinä lähiviikot. Tarkennettavana on vielä useita yksityiskohtia. Työllisyyden kannalta kriittisimmät ovat suunnitellut arvonlisäveron korotus ja kilometrikorvausten leikkaus.

Arvonlisäverokantojen nosto prosenttiyksiköllä 24 prosenttiin on Suomen Yrittäjien mukaan välttämätöntä valtiontalouden kannalta. Vuoden 2013 alkuun ajoitettu korotus kuitenkin heikentää työllisyyttä ja vaikeuttaa yrittäjyyttä, sillä yrittäjä ei välttämättä pysty siirtämään veronkorotusta hintoihin.

– Tilannetta pitäisi helpottaa nostamalla arvonlisäveron liukuva alarajahuojennus nykyisestä 22 500 eurosta 50 000 euroon, johtaja Anna Lundén Suomen Yrittäjistä sanoo. Pienille yrityksille kannattaisi myös antaa mahdollisuus tilittää arvonlisävero vasta sitten, kun yrittäjä on saanut suorituksen laskustaan. Nykyisin vero pitää maksaa, vaikkei yritys olisi saanut maksua asiakkaalta. Tämä aiheuttaa maksuvalmiusongelmia erityisesti pienille palveluyrityksille. Hallitus esittää verottomien kilometrikorvausten leikkaamista. Suomen Yrittäjien mukaan pitäisi pohtia vakavasti koko leikkausten peruuttamista. – Suomeen tarvitaan nyt voimakasta kasvua, eikä ole järkevää toteuttaa sellaisia uudistuksia, jotka koetaan aiheellisesti epäoikeudenmukaisiksi, Lundén sanoo. Jos leikkausten peruminen ei ole mahdollista, korvaukset pitäisi Suomen Yrittäjien mukaan porrastaa esimerkiksi ajojen määrän mukaan. Korvausten tason tulee joka tapauksessa olla sellainen, että muutoksen haittavaikutus on mahdollisimman pieni. – Oikeampi tapa olisi myös jäädyttää korvaustaso vielä pidempään, kunnes korvaukset vastaavat uutta laskennallista tasoa ja jatkaa korotuksia vasta tämän jälkeen, Anna Lundén linjaa. Lue lisää Suomen Yrittäjien budjettilakilausunnosta: http://www.yrittajat.fi/fi-FI/suomenyrittajat/lausunnot/lausunnot/?groupId=66d2143f-3220-4b10-9c3b-44621a2b523c&announcementId=5ffcc421-a685-4eda-9185-7add8afd267b Lisätietoja
johtaja Anna Lundén, Suomen Yrittäjät, p. 09 2292 2937, ’); // –>