8.8.2013 klo 11:13

Arvonlisäveroa koskeva kansalaisaloite olisi toteutuessaan pienyrityksille haitallinen

Suomen Yrittäjät pitää ehdotusta arvonlisäverollisen toiminnan alarajan nostosta 50 000 euroon pienyrityksille haitallisena. SY ei kannata yleisen alv-rajan korottamista nykyisestä 8500 eurosta, koska tällä voisi olla merkittäviä kielteisiä kilpailuvaikutuksia eri kokoisten yritysten välillä.

Suomen Pienyrittäjät on tuonut julkisuuteen kansalaisaloitteen, jonka mukaan arvonlisäverollisen toiminnan 8500 euron raja tulisi nostaa 50 000 euroon. Nykyisin myyjä ei ole verovelvollinen, jos tilikauden liikevaihto on enintään 8500 euroa.

— Jos rajaa nostettaisiin, rajan alle jäävä yritys voisi myydä palveluitaan noin neljänneksen halvemmalla kuin veroa tilittävä yritys, johtaja Anna Lundén Suomen Yrittäjistä sanoo.

– Esimerkiksi 1–2 henkeä työllistävän, yli 50 000 euron liikevaihdon pienyrityksen mahdollisuudet kilpailla samoista töistä heikkenisivät siksi ratkaisevasti. Pieniä työllistäviä palveluyrityksiä ei kannattaisi tämän jälkeen enää perustaa.

Nykyisen arvonlisäveron perusvähennys pitäisi nostaa
Suomen Yrittäjät ei siis kannata yleisen verovelvollisuuden rajan nostoa, vaan nykyisen alv:n perusvähennyksen korottamista. Perusvähennystä eli arvonlisäveron liukuvaa alarajahuojennusta sovelletaan nyt silloin, kun yrityksen liikevaihto ylittää verollisen toiminnan 8500 euron alarajan, mutta on alle 22 500 euroa.

SY:n mukaan perusvähennys tulisi nostaa 50 000 euroon.

– Yrittäjä saa tällä liikevaihtovälillä osan maksamastaan verosta takaisin asteittain poistuvalla vähennyksellä, mutta myynti ei ole kokonaan verovapaata. Perusvähennyksellä huojennetaan verollisen rajan ylittämisestä pienimmille aiheutuvaa alv-verorasitusta ilman, että muodostetaan yritysten kasvulle kannustinloukkua, Anna Lundén sanoo.

Perusvähennyksen nosto 50 000 euroon koskisi Suomen Yrittäjien laskelmien mukaan 60 000 yrittäjää keventäen heidän alv-taakkaansa noin 70 miljoonalla eurolla. Lopullinen valtion veromenetys jäisi tosin todennäköisesti pienemmäksi, sillä huojennus poikisi liikevaihtoa ja työpaikkoja.