25.5.2012 klo 13:35

Ei lisää hallinnollista taakkaa yrittäjille

Eduskunnan käsittelyssä on hallituksen esitys, jolla siirrettäisiin työttömyysvakuutusmaksun perintä tapaturmavakuutusyhtiöiltä työttömyysvakuutusrahastolle. Se lisäisi yrittäjien hallinnollista taakkaa.

Tällä hetkellä yritys maksaa sekä työttömyysvakuutusmaksun että tapaturmavakuutusmaksun tapaturmavakuutusyhtiölle. Ehdotuksen mukaan yrityksen olisi sekä suoritettava maksu että toimitettava palkkasummailmoitukset erikseen tapaturmavakuutuslaitokselle ja työttömyysvakuutusrahastolle.

– Hallitusohjelmassaan hallitus on sitoutunut keventämään yritysten hallinnollista taakkaa ja tehostamaan maksuihin ja veroihin liittyviä prosesseja. Nyt suunniteltu muutos toimisi päinvastaiseen suuntaan, kun yrityksiltä maksuja perivien tahojen joukkoon lisätään yksi uusi viranomainen, sanoo Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Merja Hirvonen.

Työnantaja toimittaa työnantajatoimintaan liittyviä ilmoituksia säännöllisesti verottajalle, tapaturmavakuutuslaitokselle, työeläkeyhtiölle, ammattiliitolle sekä satunnaisemmin Kelalle, työttömyyskassoille, työnantajaliittoon ja Tilastokeskukselle. Yrittäjien mielestä järjestelmä on jo nyt kohtuuttoman monimutkainen, eikä monimutkaisuutta tule enää yhtään lisätä.

– Työpaikkoja syntyy nyt pieniin yrityksiin. Jos pieniä yrityksiä halutaan kannustaa työllistämään, tulee työllistämiseen liittyviä menettelyitä ennemminkin keventää, Hirvonen sanoo.

Muutos selkeyttäisi tilannetta vain työttömyysvakuutusmaksuja hallinnoivan työttömyysvakuutusrahaston näkökulmasta. Työnantajille muutos tarkoittaisi hallinnollisen taakan ja työnantajavelvoitteisiin liittyvän kustannusrasitteen lisääntymistä.

– Tavoitteena tulisi olla lakisääteisten maksujen keskittäminen yhteen paikkaan, kuten verohallinnossa käyttöönotetun verotilin yhteyteen, Hirvonen sanoo.

>> Lue koko lausunto