26.9.2014 klo 16:08

Eläkesopimus pidentää työuria

Suomen Yrittäjien mukaan työeläkeuudistusta koskeva sopimus näyttää vastaavan siihen odotukseen, että eläkejärjestelmän rahoitus saadaan turvatuksi ja väestön ikääntymisestä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje supistetuksi. Uudistuksen tavoitteet toteutuvat ja työvoimaa ja työtunteja saadaan talouteen riittävästi vain, jos eläkkeelle siirtymisikä oikeasti nousee sopimuksen olettamalla tavalla.

– Keskimääräisen elinajanodotteen kasvu on ollut tiedossa pitkään. Hyvä että vanhuuseläkeikä nyt taas palautetaan 65 vuoteen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

– Näyttää siltä, että vuoden 2005 eläkeuudistuksessa toteutettu alimman vanhuuseläkeikärajan pudottaminen kahdella vuodella oli virhe.

Järventaus uskoo, että vanhuuseläkeiän alarajan nostaminen pidentää työuria, kun kansalaisten terveydentila on jatkuvasti parantunut ja uusien työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on laskenut.

Ikärajoista päättämisen tulee kuulua lainsäätäjälle

Järventaus arvostelee sopimukseen kirjattua mekanismia, jonka mukaan vanhuuseläkkeen ikärajoihin ei saa puuttua ilman työmarkkinaosapuolten lupaa.

– Hallituksen ei pitäisi sitoutua missään asiassa siihen, että lainsäätäjä voi tehdä päätöksiä vain työmarkkinajärjestöjen hyväksynnällä.

Liian suurina kerätyt eläkemaksut palautettava yrityksille

Järventausta huolestuttaa työeläkkeiden rahoitusta koskeva kirjaus tasoitusmäärän yhdistämisestä toimintapääoman kanssa.

– Pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä aiempina vuosina kerätyt liian suuret työeläkemaksut on joka tapauksessa palautettava kokonaisuudessaan yrityksille tulevien vuosien maksualennuksina.