14.6.2010 klo 09:21

Elinkeinoelämän järjestöt verotuksen kehittämisestä: Veroratkaisuilla edistettävä työn tekemistä, yrittämistä ja talouskasvua

Talouden kääntäminen kestävään kasvuun edellyttää rohkeita ja ennakkoluulottomia päätöksiä. Yritysten verotusta tulee alentaa merkittävästi, jotta verotuksesta saadaan Suomelle kasvuun kannustava ja investointeja houkutteleva kilpailuetu. Kilpailukykyinen yritysverotus turvaa suomalaista työtä ja suomalaisia työpaikkoja.

Elinkeinoelämän keskusliitto, Keskuskauppakamari, Perheyritysten liitto ja Suomen Yrittäjät korostavat tätä yhteisessä kannanotossaan.

Suomen kansantalouden lähtökohdat alkavalle vuosikymmenelle ovat varsin vaikeat. Julkisen talouden ylijäämät ovat talouskriisin jälkimainingeissa kääntyneet tuntuviksi alijäämiksi. Julkisen talouden kehitysnäkymät ovat kestämättömät ilman korjaavia toimia.

Verotuksen kiristämistä tarjotaan liian helposti ratkaisuksi julkisen talouden velkaantumiskierteen pysäyttämiseen. Se on väärä lähtökohta. Verotus on Suomessa ankaraa kautta linjan. Yhä kovempi verotus johtaisi talouskasvun tukahtumiseen ja uusien korotusten noidankehään.

Veronkiristysten sijaan tilannetta on ryhdyttävä korjaamaan hillitsemällä ja vähentämällä julkisia menoja, lisäämällä tuottavuutta ja työpanosta sekä pidentämällä työuria.

Valintoja on arvioitava sillä perusteella, millainen vaikutus niillä on työn tekemiseen, yrittämiseen ja talouskasvuun. Verotuksen painopiste tulee siirtää pois työn, osaamisen ja yrittämisen verottamisesta.

Kannusteita työhön ja yrittämiseen

Kansainvälisten selvitysten mukaan työhön ja yrittämiseen kohdistuvan verotuksen osuus kaikista verotuloista oli Suomessa vuonna 2008 EU-maiden suurimpia. Kaikilla tulotasoilla tarvitaan kannusteita työn tekemiseen, kehittymiseen ja uralla etenemiseen.

On ristiriitaista, että juuri kaikkein tärkeintä tuotannontekijää, osaamista ja siihen panostamista, rasitetaan poikkeuksellisen ankaralla verotuksella. Työn verotuksen keventämisen kaikilla tulotasoilla tulee olla keskeinen tavoite verotusta uudistettaessa.

Yritys- ja pääomaverotus muodostavat kiinteän kokonaisuuden. Tästä syystä myös pääomatulojen verotus tulee säilyttää kansainvälisesti kilpailukykyisenä. Verotuksen pitää kannustaa yrittäjyyttä, suomalaista omistajuutta ja pääomien sijoittamista Suomeen. Nykyistä verokantaa ei pidä nostaa.

Talouskasvu edellyttää hyvää yrittäjyyden toimintaympäristöä ja korkeaa yrittäjämotivaatiota. Listaamattomien yritysten osinkoverotus suosii nykyisin vahvaa omavaraisuutta ja liiketoiminnan pitkäjänteistä kehittämistä.
Yritysten vahvat taseet ovat kantaneet myös viimeaikaisten taloudellisten vaikeuksien keskellä.

Yllä mainitut elinkeinoelämän järjestöt katsovat yksimielisesti, että verojärjestelmän kehittämisenlähtökohtana tulee edelleen olla yritysten kilpailukyvyn ja pääomarakenteiden vahvistaminen sekä yrittäjyyden edellytysten turvaaminen.

Yrittäjyyteen kannustaminen näkyy myönteisesti koko yhteiskunnassa. Kun yritykset menestyvät, syntyy kipeästi kaivattua talouskasvua ja edellytyksiä

säilyttää työpaikat Suomessa. Jos osinkoverotusta uudistetaan, yrittäjyyden kannusteet eivät saa vaarantua. Mahdollisen uudistamisentuleekin perustua nykyjärjestelmän kehittämiseen.

Verotusta katsottava kokonaisuutena

Järjestöt korostavat, että verojärjestelmän on nykyistä paremmin edistettävä työn tekemistä, yrittämistä ja talouskasvua. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tärkeitä osatekijöitä ovat:

– Kansainvälisesti kilpailukykyinen ja nykyistä alempi yhteisöverokanta
– Työn verotuksen alentaminen kaikilla tulotasoilla
– Pääomatulojen suhteellisen verotuksen ja nykyisen verokannan säilyttäminen
– Yritysten nettovarallisuuteen sidottu ja vähintään nykyisellä tavallayrittäjyyteen kannustava osinkoverotus
– Elinkeinoelämän energiaverojen keventäminen ja energiaveroleikkurin tehostaminen

Järjestöjen mielestä edellä mainitut asiat pitäisi käsitellä kokonaisuutena, jotta verojärjestelmän mahdollinen rakenteellinen uudistaminen johtaisi talouskasvua tukevaan lopputulokseen.

Lisätiedot:

Tero Honkavaara, johtava veroasiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto, puh. 09 4202 2510, 040 557 4937
Pauli K. Mattila, varatoimitusjohtaja, Keskuskauppakamari, puh. 09 4242 6217,0500 435 702
Simo Valtti, veroasiantuntija, Perheyritysten liitto, puh. 0400 276 166
Anna Lundén, johtaja, Suomen Yrittäjät, puh. 050 544 3928