22.4.2010 klo 09:05

Energiaratkaisut rohkaisevat yrityksiä kasvuun ja työllistämiseen

Suomen Yrittäjien mielestä hallituksen tekemät energiaratkaisut turvaavat tärkeältä osaltaan yritysten pitkän aikavälin kasvumahdollisuuksia ja myös työllistämisen edellytyksiä.

Suomen Yrittäjät on tyytyväinen hallituksen esittämään kahteen uuteen ydinvoimalupaesitykseen. Yritysten kilpailukyvyn ja toimintaedellytysten turvaamiseksi energiaa on oltava saatavissa kaikissa olosuhteissa edullisesti ja luotettavasti. Energiakustannukset vaikuttavat viennin kilpailukykyyn, yritysten investointimahdollisuuksiin, kotitalouksien ostovoimaan ja yleiseen taloudelliseen kehitykseen. Suomeen tarvitaan lisää edullista perusvoimaa korvaamaan käytöstä poistuvaa sekä kasvihuonekaasupäästöjä aiheuttavaa kapasiteettia. Uuden sähköntuotantokapasiteetin rakentamisella voidaan myös vähentää merkittävästi riippuvuutta tuontienergiasta.

Myönteinen periaatepäätös olisi kuitenkin tullut antaa kaikille kolmelle hakijalle, jolloin markkinat olisivat ohjanneet tehtäviä investointeja. Tällöin ydinvoiman lisärakentamista suunnittelevat yhtiöt olisivat itse markkinatilanteen huomioon ottaen ratkaisseet, onko investoinnin toteuttaminen kannattavaa.

Uusiutuvan energian tukipaketti

Samassa yhteydessä hallitus antoi myös esityksensä uusiutuvan energian tukemisesta. Esitys sisältää muun muassa tuen pienpuun haketukseen, päästöoikeuden hinnasta riippuvan sähköntuotannon tuen puuenergialle sekä syöttötariffin tuulivoimalle, biokaasulle ja pienimuotoiselle sähkön ja lämmön yhteistuotannolle puupolttoaineilla.

Suomen Yrittäjien mielestä uusiutuvan energian tukipaketti on pääpiirteissään perusteltu, sillä EU:n Suomelle asettamat velvoitteet edellyttävät uusiutuvan energian käytön huomattavaa kasvattamista. Tämä ei toteudu ilman näiden energiamuotojen tukia.

Kotimaisen uusiutuvan energian käytön kasvattaminen parantaa Suomen energiaomavaraisuutta ja tuo pk-yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Energiakustannusten kannalta on tärkeää saada kannattavimmat uusiutuvan energian tuotantomuodot markkinoille. Suomessa puuenergia on kohtuuhintaista uusiutuvaa energiaa. Puuenergian käyttöä edistettäessä on kuitenkin huolehdittava siitä, että puuta käytetään ensisijaisesti mahdollisimman korkean jalostusasteen tuotteisiin. Teollisuuden ainespuuta ei saa ohjautua energiakäyttöön.

Mittavan tukipaketin puitteissa uusiutuvan energian käytölle maksettaisiin vuonna 2020 tukea noin 340 miljoonaa euroa vuosittain. Lisäksi maksettaisiin investointitukia. Huomattavan osan uusiutuvan energian tuesta, arviolta 200 miljoonaa euroa vuodessa vuonna 2020, muodostaa tuulivoiman ja biokaasun syöttötariffi. Suunnitteilla olevassa syöttötariffijärjestelmässä kustannustehokkuusnäkökohdat on kuitenkin huomioitu melko hyvin. Tuulivoiman osuuden kasvattaminen lisää sähköntuotannon vaihteluita. Vaihteluita tasaamaan on oltava saatavissa riittävästi säätövoimaa, mikä puoltaa vesivoiman lisärakentamista.

Lisätietoja:
Johtaja Risto Suominen, Suomen Yrittäjät, p. 0500 417 889