18.10.2013 klo 13:30

EU tarvitsee vahvempia kannusteita yrittäjyyteen

Suomen Yrittäjien liittokokous:

Euroopan talouden kääntäminen takaisin kasvu-uralle vaatii vahvempia kannusteita yrittäjyyteen. Politiikan suunta on käännettävä, rakenteet on remontoitava ja yrittäjiä kahlitsevaan sääntelyyn on puututtava. Näin Suomen Yrittäjien liittokokous linjasi EU-vaalitavoitteensa. Pienyrittäjyyden merkitys on korostunut rakennemuutoksen ravistellessa Eurooppaa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana lähes kaikki uudet yksityisen sektorin työpaikat ovat syntyneet pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Euroopan talouden kääntäminen kasvu-uralle on yrittäjyyden varassa. — Yrittäjyyden merkitys EU:n tulevaisuudelle on oivallettu. Tulevalla vaalikaudelle sen pitää näkyä myös käytännössä. Vahva yrittäjyys on myös työntekijöiden paras turva, sillä uutta työtä ja uusia työpaikkoja luodaan pienissä yrityksissä, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna sanoi Suomen Yrittäjien liittokokouksessa Lappeenrannassa perjantaina, kun Suomen Yrittäjien liittokokous julkisti kevään EU-vaaleja pohjustavan kannanoton. Sääntelyvetoisuudesta yrittäjyyden kannustamiseen EU:ssa tarvitaan vahvempia kannusteita yrittämiseen, innovaatioihin ja kansainväliseen kasvuun. Suomen Yrittäjät vaatiikin tähtäämistä pienyritysten sisämarkkinoihin. Se vaatii sääntelyvetoisuuden katkaisemista. Keskeistä on saada pienet ensin -periaate toteutumaan käytännössä. Se tarkoittaa, että koko EU-lainsäädäntö on sovitettava paremmin pienyritysten olosuhteisiin. Tarvitaan myös syvällisempiä muutoksia lainsäädännön valmisteluun: päätöksentekojärjestelmä on sitoutettava vahvistamaan kilpailukykyä ja edistämään yrittäjyyttä. — EU on mestari tuottamaan hyvää tarkoittavia ohjelmia ja strategioita. Haastamme komission, Euroopan parlamentin ja neuvoston lunastamaan yrittäjäpoliittiset lupauksensa. EU:n tulevaisuus on yrittäjyyden varassa, ja sen pitää näkyä päätöksenteossa, Simolinna kannustaa. Lisätietoja: puheenjohtaja Mikko Simolinna, Suomen Yrittäjät, p. 050 572 0449, ’); // –> johtaja Antti Neimala, Suomen Yrittäjät, p. 040 173 7007, ’); // –> Kannanotto luettavissa suomeksi ja ruotsiksi näistä linkeistä: » http://www.yrittajat.fi/liittokokouskannanotto2013 » http://www.yrittajat.fi/forbundsmotet2013_stallningstagande/ Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 116 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö. Jäsenyritysten työllistävä vaikutus on yli puoli miljoonaa henkilöä. Jäsenyrityksistä puolet on yksinyrittäjiä ja puolet työnantajayrityksiä. Järjestön toiminta rakentuu 400 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 56 toimialajärjestöstä. Lisätietoa Suomen Yrittäjistä: www.yrittajat.fi.