9.1.2013 klo 14:53

EU:lta merkittävä toimintaohjelma yrittäjyyden edistämiseksi

EU:n komission tänään julkistama toimintaohjelma yrittäjyyden edistämiseksi on historiallinen: se on EU:n historian ensimmäinen suoraan yrittäjyyteen kohdistuva kokonaisvaltainen ohjelma.

– Nyt komissiossa on ymmärretty se perusasia, että Euroopan saaminen takaisin kasvu-uralle edellyttää yrittäjyyden vahvistamista, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna sanoo.

Yrittäjyyden toimintaympäristön parantaminen merkitsee kilpailukykyisempiä ja innovatiivisempia EU-talouksia. Kuten komissiokin on todennut, lähes kaikki uudet yksityisen sektorin työpaikat syntyvät pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

– Suomessa yrittäjyyden arvostus on ollut jo pidempään hyvällä tasolla. On erittäin hienoa, että nyt myös EU sitoutuu näyttävästi yrittäjyyden edistämiseen, Simolinna kiittää.

Apua Suomen kilpailukyvyn vahvistamiseen

Suomen kannalta tärkeitä ehdotuksia ohjelmassa ovat muun muassa jäsenvaltioiden rohkaiseminen yksinkertaistamaan työlainsäädäntöä ja parantamaan pk-yritysten asemaa julkisissa hankinnoissa. Komissio kiinnittää huomiota myös polttavaan ongelmaan, yritysten omistajan- ja sukupolvenvaihdosten sujuvuuteen.

– Euroopassa menetetään joka vuosi turhaan kymmeniä tuhansia elinkelpoisia yrityksiä ja satoja tuhansia työpaikkoja, ellei omistajanvaihdoksia onnistuta tukemaan oikein, Simolinna tähdentää.

Ohjelman toteuttamista seurataan tarkasti

Komissio vaatii jäsenmailta aktiivista ja pitkäjänteistä otetta yrittäjyyspolitiikassa. Suomi raportoi edistymisestä vuosittain osana Suomen kansallista ohjelmaa.

– Usein strategioiden ongelmana on huono käytännön toteutuminen. Siksi jäsenmaille asetettu täsmällinen raportointivelvoite on paikallaan. Suomen kannattaa nähdä ohjelma mahdollisuutena viedä yrittäjyysasiaa ripeästi ja määrätietoisesti eteenpäin, Simolinna kannustaa.

» Lue lisää Komission sivuilta