25.2.2009 klo 12:20

Hallitukselta tärkeitä linjauksia työurien pidentämiseksi

Suomen Yrittäjien mielestä vanhuuseläkkeen yläikärajan asteittainen nostaminen ja nuorten työhöntulon nopeuttaminen ovat tässä taloustilanteessa oikeita ratkaisuja. Ne helpottavat näköpiirissä olevaa puutetta työvoimasta ja nostavat työllisyysastetta sekä vahvistavat hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjaa.

Päätöksiä voi luonnehtia merkittäviksi. Sosiaalitupon jäätyä elatussuhteen korjaamisen kannalta täysin riittämättömäksi hallitus osoitti oikeaa vastuunkantoa tehdessään tärkeitä linjauksia työurien pidentämiseksi, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

Suomen Yrittäjien arvion mukaan työpanoksesta on tulossa niukkuutta, joten myös tuottavuuden edistäminen on tulevaisuudessa tärkeää. Tuottavuutta voidaan parantaa työmarkkinarakenteita kehittämällä. Näiltä osin yrittäjät odottavat hallitukselta myös vastuunkantoa.

Hallituksen tulisi vauhdittaa hallitusohjelmassa mainittua paikallista sopimista työehdoista myös lainsäädännöllisin toimin. Paikallisen sopimisen lisäämisen yhteydessä voidaan huolehtia myös työntekijöiden turvasta. Ministeri Cronbergin johtamalla joustoturvatyöryhmällä on asian edistämisessä tärkeä tehtävä, Järventaus toteaa.

Yrittäjillä on suuri vastuu talouskriisistä selviämisessä ja aikanaan uuden nousun alkaessa työllisyysasteen nostamisessa. Tämän vuoksi on perusteltua, että hallitus käynnistää kasvuprojektin, jossa kiinnitetään huomio yksityisten yritysten riskinottokykyyn ja –haluun.

Yrittäjät odottavat vielä kuluvana vuonna hallitukselta päätöksiä yrittäjien verotuksen kannustavuuden parantamisesta, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jarkko Wuorinen sanoo.

Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että hallitus lupaa tarkistaa vaikeuksiin joutuneiden yrittäjien asemaa. Esimerkiksi konkurssiin menneiden yrittäjien paluu yrittäjätoimintaan tai työmarkkinoille on tehtävä mahdolliseksi nykyistä nopeammin.

Vaikka Suomessa on edistynyt yrityssaneeraus- ja velkajärjestelylainsäädäntö, silti liian moni yrittäjä on joutunut kohtuuttomiin vaikeuksiin uuden alun estyessä lainsäädännössä vielä olevien puutteiden johdosta, puheenjohtaja Jarkko Wuorinen arvioi.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, puheenjohtaja Jarkko Wuorinen, p. 050 537 6707 ja toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. 050 336 0015

Hallituksen politiikkariihen kannanotto