27.3.2013 klo 16:39

Hallituksen päättämän osinkoveromallin muuttaminen heikentäisi työllisyysnäkymiä

Hallitus päätti kehysriihessään viime viikolla merkittävästä yritysverouudistuksesta. Tänään hallitus teki lausuman, jonka mukaan päätöksen vaikutukset arvioidaan vielä ennen elokuun budjettiriihtä. Kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki esitti Helsingin Sanomien verkkouutisessa hallituksen linjauksesta tulkinnan, joka tarkoittanee hallituksen jo päättämän, kevyemmin verotettujen osinkojen 60 000 euron ylärajan poistamisen peruuttamista. – Tulkinta on työllisyystavoitteen kannalta vahingollinen, sillä mainitun ylärajan poistaminen kannustaa yrittäjiä kasvattamaan yritystään ja työllistämään, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo. Nykyisessä verojärjestelmässä on kasvukynnys, joka houkuttelee yrityksen myymiseen. – Hyviä yrityksiä myydään turhan usein ulkomaiseen omistukseen, jolloin on vaarana innovaatioiden ja työpaikkojen siirtyminen maastamme. Sen johdosta nykyjärjestelmässä olevan kasvukynnyksen poistaminen on työllisyyden kannalta tärkeää. Järventaus muistuttaa, että osingoilla rahoitetaan myös yritysten sukupolvenvaihdoksia. – Eurorajan poistaminen helpottaa sukupolvenvaihdosten rahoittamista ja edesauttaa niiden onnistumista. Myös se on työllisyyden kannalta tärkeää. Hallitus on ilmoittanut budjettiriihessään tekevänsä tarvittaessa mm. kasvun ja työllisyyden kannalta lisätoimia. Silloin huomio tulee kohdistaa henkilöyhtiöihin ja toiminimiin, joiden verotus on jäämässä liian ankaraksi suhteessa osakeyhtiöihin. – Myös henkilöyhtiöt ja toiminimet ovat työllisyyden kannalta tärkeitä, Järventaus sanoo.