13.10.2005 klo 09:57

Hallitus madaltamaan työllistämisen kynnyksiä

Finnveran ja Suomen Yrittäjien tämän syksyn 2005 pk-yritysbarometri ennakoi työllisyyden lisääntymistä pk-sektorissa. Työn korkeat sivukulut ja osaavan työvoiman heikko saatavuus ovat kuitenkin lisätyöllistämisen jarruja, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus toteaa.

Osaavan työvoiman huono saatavuus viittaa siihen, että työmarkkinoilla vallitsee sekä riittämättömän kysynnän että tarjonnan ongelmat, Järventaus määrittää. Tämä huomio on hänen mukaansa linjassa tilastojen kanssa, jotka osoittavat työttömyyden pysyttelevän korkealla samaan aikanaan, kun avoimien työpaikkojen määrä on lisääntynyt nopeasti.

– Pk-sektorin verraten myönteisistä työllisyysnäkemyksistä huolimatta on todennäköistä, että hallituksen työllisyystavoitteesta jäädään liian kauaksi. Näin ollen tarvitaan edelleen merkittäviä toimia työn kysynnän ja tarjonnan vahvistamiseksi.

Tarpeelliset toimet ovat jatkoa jo toteutetuille päätöksille ja pitkälti samoja, joita yrittäjät peräänkuuluttavat päättäjiltä globalisaation haasteisiin vastaamiseksi, toimitusjohtaja Järventaus sanoo. Näitä ovat yritysverotuksen kilpailukyvyn turvaaminen, työnantajamaksujen ja henkilöverotuksen alentaminen, osaamistason turvaaminen ja työmarkkinoiden joustavuuden, erityisesti paikallisen sopimismahdollisuuden lisääminen.

– Koska työmarkkinarakenteessa on tapahtunut vähiten muutoksia, olisi hallituksen loppukaudella panostettava näihin kysymyksiin. Yritysten sopeutumistarve esim. tilauskannan nopeisiin muutoksiin alihankinnassa ei ole lainkaan vähentynyt, vaan päinvastoin kasvanut; siksi työlainsäädännöllä pitäisi antaa työpaikkatasolle nykyistä paremmat keinot myös selviytyä muutoksista ja säilyttää työpaikat.

Kaksi kolmannesta yrittäjistä kokee globalisaation vaikutukset yrityksensä toiminnalle joko erittäin tai melko myönteisinä. Jussi Järventauksen mukaan yrittäjien myönteinen suhtautuminen yhteen aikamme suurimmista haasteista on koko taloudelle ja päättäjille tärkeä viesti.

– Yhtä tärkeää on kuitenkin havaita, että mahdollisuuksien hyödyntämiseksi ja globalisaation myös pienille työpaikoille aiheuttamien negatiivisten vaikutusten vaimentamiseksi on toteutettava yrittäjien tärkeänä pitämiä yhteiskunnallisia muutoksia ja kehittämistoimia.

Tästä linkistä: Pk-yritysbarometri syksy 2005

Lisätietoja
Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. (09) 2292 2950, 050 336 0015
pääekonomisti Jarkko Soikkeli, p. (09 2292 2928, 050 413 2824