21.6.2011 klo 10:27

Hallitusohjelman kuntalinjauksissa mahdollistavia elementtejä, hankintalain avaaminen arveluttaa

Suomen Yrittäjät (SY) on monilta osin tyytyväinen uuden hallitusohjelman kunta- ja aluepoliittisiin linjauksiin. Tavoite työssäkäyntialueisiin pohjautuvista elinvoimaisista peruskunnista on oikeansuuntainen. Linjaus mahdollistaa tehokkaan elinkeinopolitiikan ja kuntapalveluiden kehittämisen. SY:n varatoimitusjohtaja Anssi Kujala haluaa nähdä hyvien tavoitteiden lisäksi myös ripeää etenemistä.

– Vahvojen peruskuntien tavoite antaa kunnille uskottavat edellytykset selviytyä järjestämisvastuunsa mukaisista tehtävistä. Nyt kun on määritelty selkeä suunta, etenemisen soisi olevan tästä eteenpäin erittäin nopeaa. Vaikka kunnat itsenäisesti päättävätkin rajoistaan, on myös yrityksien ja kuntien itsensä etu, että tiedetään, minkälaisia kuntakokonaisuuksia ollaan tavoittelemassa, Kujala pohtii.

Tavoiteltava kuntarakenne jäntevöittää myös palvelurakenteiden uudistamista. Peruskuntien ympärille pitää nyt syntyä kysyntäkokonaisuuksia, jotka mahdollistavat palvelumarkkinoiden kehittymisen nykyistä kuntarakennetta paremmin.

Yrittäjien kannalta on oleellista, että hallitusohjelma mm. pyrkii eriyttämään palveluiden järjestämis- ja tuottamisvastuun nykyistä selkeämmin toisistaan, velvoittaa kunnat laatimaan palvelustrategiat sekä kiinnittää erityistä huomioita palvelumarkkinoiden toimivuuteen.

– Olisin silti kaivannut mukaan jopa velvoitteita esimerkiksi palvelusetelien käyttöönottamiseksi. Nyt kehitys on ollut hidasta, ja kaikki kunnat eivät ole oivaltaneet tarvetta lisätä asiakkaiden valinnanmahdollisuuksia.

Suomen Yrittäjät kiittää hallitusohjelman tavoitetta selkeyttää julkisen sektorin elinkeinotoiminnan pelisääntöjä.

– Edelleen työn alla olevaa liikelaitossääntelyä aiotaan vauhdittaa. Viimeistään nyt on välttämätöntä tehdä tarvittavat lainsäädäntömuutokset. Kuntalain kokonaisuudistus antaa tähän luontevan mahdollisuuden.

Kujalan mukaan selvästi hankalina hallitusohjelmakirjauksina voidaan pitää hankintalain kehittämiseen tähtääviä linjauksia. Sinänsä lähtökohdat ovat kohdallaan eli halutaan parantaa markkinoiden toimivuutta ja esimerkiksi pienten tuottajien asemaa osana julkisia hankintoja. Keinovalikoima näyttää kuitenkin erittäin ristiriitaiselta tavoitteisiin nähden.

– On vaikea nähdä, miten esimerkiksi suorahankintojen määrään lisääminen tai kansallisten kynnysarvojen nostaminen aidosti edistäisivät markkinoiden toimivuutta. Markkinoita on vaikea saada toimimaan, jos vähennetään hankintojen markkinaehtoisuutta, arvioi Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala.

Lisätiedot:

Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala 0400 567 925, anssi.kujala@yrittajat.fi
www.yrittajat.fi