16.10.2007 klo 14:25

Helsingin yrittäjänaiset: yrittäjien sosiaaliturvassa kosolti perattavaa

Helsingin Yrittäjänaisten Milli Lahtinen sanoo sairauspäivärahojen sitomisen eläkevakuutusmaksutasoon olleen periaatteessa hyvä juttu, mutta uudistuksella ei ole saavutettu sellaisia asioita, joita lainlaatija tarkoitti.
– Suuri osa yrittäjistä ei lähtenyt muutokseen mukaan korottamalla työtulomaksuaan. Olemmekin saaneet kentältä huolestuneita yhteydenottoja tulevan eläketulon tasosta.

Paikallisyhdistyksen yrittäjänaiset ovat huolissaan yrittäjien maksamista liian alhaisista YEL-maksuista, sillä YEL-vakuutuksen työtuloja käytetään eläkkeen lisäksi esimerkiksi äitiys- ja sairauspäivärahan maksuperusteina.

Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Milli Lahtinen sanoo yrittäjien sosiaaliturvassa olevan vielä kosolti perattavaa. Lahtinen kaipaa oikeaa tietoa YEL- maksujen vaikuttavuudesta eläketuloon. Yritystoiminnan tulisi kantaa YEL-maksut, niin että yrittäjä ei maksa YELliä omasta katteestaan, hän linjaa. Noin kolmannes yrittäjistä on naisia, joista enemmistö on pienyrittäjiä.

Vanhemmuuden kustannukset jaettava laajalta pohjalta

Helsingin Yrittäjänaiset vaativat valtakunnallisen keskusliittonsa rinnalla vanhemmuuden kustannusten jakamista laajalta veropohjalta Ruotsin mallin mukaan. Yrittäjänaiset kokevat hyvin epäoikeudenmukaiseksi sen, että vanhemmuuden kustannukset kaadetaan yhä naisvaltaisten alojen työnantajien niskaan.

Suomen lain mukaan kaikki kansalaiset ovat yhdenvertaisia lain edessä, mutta yrittäjien lapset eivät sitä aina ole. Tämä näkyy lapsen sairastuessa siten, että yrittäjä voi kyllä hankkia työntekijän lapselle hoitajan, mutta omalle lapselleen hän ei voi vastaavaa hoitajaa kustantaa.

Yrittäjät ovat epätasa-arvoisessa asemassa palkansaajiin nähden myös työttömyysturvan saamisessa, sillä yrittäjän leivissä työskentelevä puoliso tai perheenjäsen ei välttämättä ole oikeutettu työttömyysturvaan töiden loppuessa. Tämä johtuu siitä, että yrityksessä työskentelevät perheenjäsenet rinnastetaan tietyissä tapauksissa yrittäjään. Lahtisen mielestä yrittäjien työttömyyskassojen jäsenmaksut ovat lisäksi kalliita ja työttömyysturvan saamisen ehdot ovat tiukemmat kuin kassoissa normaalisti. Yrittäjän pitää esimerkiksi olla kassan jäsenenä 24 kuukautta ollakseen oikeutettu työttömyysturvaan.

Valtioneuvosto asetti viime kesänä sosiaaliturvaa uudistavan komitean. Helsingin Yrittäjänaisten mielestä sosiaaliturvauudistus on välttämätön kaikkien kansalaisten oikeudenmukaisen kohtelun turvaamiseksi.

Helsingin Yrittäjänaiset ry:n hallituksen puheenjohtaja Milli Lahtinen (oik) ja yhdistyksen varapuheenjohtaja Seija Estlander.

Helsingin Yrittäjänaiset ry edistää naisyrittäjyyttä ja valvoo yrittäjien etuja kunnallisella ja valtakunnallisella tasolla yhteistyössä Yrittäjänaisten Keskusliitto ry:n kanssa.

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi