21.6.2010 klo 12:00

Hetemäen työryhmän osinkoveroesitys heikentäisi olennaisesti yrittäjäkannustimia ja vaarantaisi siten työllisyyttä

Yrittäjien mielestä yrittäjyyden verokannustimet tulee säilyttää vähintään nykyisen tasoisina ja verotus kilpailukykyisenä toisin kuin alivaltiosihteeri Martti Hetemäen työryhmä esittää. Työryhmän ehdotukset merkitsisivät käytännössä paluuta pk-yritysten osinkojen kahdenkertaiseen verotukseen ja heikentäisivät olennaisesti yritystoiminnan kannustavuutta. Palkkaveron lasku on myönteistä, mutta se ei ylläpidä yrittäjien verotuksen kannustavuutta palkkatyöhön verrattuna.

Suomen Yrittäjät muistuttaa, että talouskasvun ja työllisyyden paraneminen edellyttävät hyvää yrittäjyyden toimintaympäristöä ja korkeaa yrittäjämotivaatiota. Pk-yritysten vahvat taseet ovat kantaneet myös viimeaikaisten taloudellisten vaikeuksien keskellä.

Työryhmä esittää kiristyksiä pk-yritysten osinkoverotukseen poistamalla kokonaan yhteen kertaan verotetun osinkotulon. Tämän vastapainona yhteisöverokantaa alennettaisiin 22 %:iin. Myös ansiotuloverotusta esitetään kevennettäväksi. Suomen Yrittäjien mielestä yhteisöveron alentaminen olisi sinänsä perusteltua, kunhan siihen ei liity osinkoverotuksen kiristäminen. Erityisesti pienet yritykset kärsisivät voitonjaon verotuksen kiristymisestä.

– Nykyinen listaamattomien yritysten osinkoverotus suosii toiminnan pitkäjänteistä kehittämistä ja oman pääoman vahvistamista. Paluu osinkojen kahdenkertaiseen verotukseen rankaisisi yrityksiä oman pääoman käytöstä ja suosisi velkarahoitusta, mikä ei ole kasvun, työllisyyden ja yrittäjyyden kannalta järkevää.

Verotyöryhmän esityksissä on sinänsä hyvää se, että osinkoverotus sidottaisiin edelleen yrityksen nettovarallisuuteen. Yritysomaisuuden tuoton laskentaperusteet korvattaisiin kuitenkin uudella ns. normaalituottokäsitteellä. Tämä leikkaisi osakeyhtiöiden yhteen kertaan verotetun tuoton nykyisestä 9 %:sta 3,9 %:iin yrityksen nettovarallisuudesta. Kasvaviin ja riskipitoisiin pk-yrityksiin ei kannattaisi enää sijoittaa, koska kompensaatio ei läheskään kata yrittämiseen aina sisältyvää riskiä. Ehdotus suosii esimerkiksi vuokra- ja korkosijoituksia yritystoiminnan kustannuksella. Yrittäjien verotuksen pitäisi kuitenkin kannustaa nykyistä paremmin kasvattamaan yrityksiä.

Suomen Yrittäjien mukaan verojärjestelmää tulee kiristysten sijaan kehittää nykymallin pohjalta kannustavampaan suuntaan. Hallituksen tulisi edelleen antaa selvät suuntaviivat siitä, että yrittämisen verotuksen kannustavuus ei jatkossakaan heikkene. Osinkoverotuksessa on myös muistettava, että yhtiö on jo kertaalleen maksanut tuloksesta yhteisöverokannan tasoisen veron, minkä vuoksi ei ole olemassa verovapaata osinkoa.

Lisätiedot: Suomen Yrittäjät, johtaja Anna Lundén, p. 050 544 3928