1.2.2014 klo 07:00

Ihmisiä saatava eläkkeeltä töihin – poistetaan Tyel-maksu

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna haluaa kannustaa vanhuuseläkkeelle jo jääneiden palkkaamista takaisin töihin, vaikka lyhyisiinkin työsuhteisiin. Keinona hän esittää työeläkemaksun poistamista vanhuuseläkkeen ohessa tehdyltä työltä.

Suomen työikäisen väestön määrä alenee ennusteiden mukaan vuoteen 2030 mennessä yli 100 000:lla. Yli 65-vuotiaiden osuuden väestöstä arvioidaan nousevan nykyisestä 18 prosentista 26 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Mikko Simolinnan mukaan työvoiman riittävyydestä puhuttaessa ei ole tarpeeksi pohdittu sitä, miten vanhuuseläkeikäisiä saataisiin töihin. Sitä tarvitaan sen lisäksi, että myöhennetään eläkkeelle jäämistä.

– Yksinkertainen keino kannustaa vanhuus-eläkkeelle jo jääneitä ottamaan töitä vastaan ja yrityksiä palkkaamaan heitä on poistaa työeläkemaksu vanhuuseläkkeellä tehdystä palkkatyöstä, Simolinna ehdottaa.

Kun työntekijän palkasta pidätettävä työeläkemaksu on noin seitsemän prosenttia, maksun poistaminen kasvattaisi käteen jäävää palkkaa. Vastaavasti yritykselle 17,75 prosentin eläkemaksun poistaminen helpottaisi eläkkeellä olevan palkkaamista.

Eläkkeellä olevan kannalta työeläkemaksun poistaminen ei Simolinnan mielestä olisi hankalaa, koska eläketurva on jo ansaittu. Jos kuitenkin työntekijä tai työnantaja haluaisi edelleen kartuttaa eläkettä vanhuuseläkkeen ohessa tehdystä työstä, tämänkin tulisi olla mahdollista. Vanhuuseläkkeen ohessa tehdystä uudesta työstä kertyy nyt eläkettä 1,5 % mukaisesti ja tämän eläkekertymän saa itselleen 68 vuotta täytettyään.

Reilusti lisää ammattitaitoista työvoimaa

Noin 300 000 vanhuuseläkkeellä olevasta 63 – 67 -vuotiaasta noin 10 prosenttia tekee työtä eläkkeen ohessa, useimmiten osa-aikaisesti tai tilapäisesti. Paljon isompi osa eläkeikäisistä on hyvässä kunnossa ja ammattitaitoisia. Simolinnan mielestä heidän kokemukselleen olisi käyttöä varsinkin niillä aloilla, joilla on työvoimapulaa.

– Olen varma, että eläkkeen rinnalla työssä käyvien määrää voitaisiin nostaa huomattavasti, jos sekä työntekijälle että työnantajalle annettaisiin tämä kannuste. Eläkejärjestelmän rahoitukseen muutos ei vaikuttaisi, koska eläkkeellä tehdystä työstä ei enää kertyisi lisäeläkettä. Valtiontaloudelle muutos taas olisi pelkästään myönteinen, koska lisätulojen muodostuminen tarkoittaisi myös lisää verotuloja, Simolinna summaa.