20.4.2010 klo 16:24

Islannin tulivuorituhkasta haittaa yrityksille

Suomessa ja suuressa osassa muuta Eurooppaa lennot ovat olleet pysähdyksissä Islannin tulivuorenpurkauksen tuhkan aiheuttamien lentorajoitusten vuoksi useita päiviä torstaista 15.4. alkaen. Tilanne on hyvin poikkeuksellinen ja sillä on väistämättä vaikutuksia elinkeinoelämään.

Suomen Yrittäjien arvion mukaan selkeitä suoria vaikutuksia on matkailualalle, jonka toimintaa lentojen pysähtyminen haittaa merkittävästi. Lisäksi monella muulla toimialalla kuljetusvaihtoehtojen rajoittuminen sekä kuljetusten hidastuminen vaikuttavat yritysten toimintaan. Ilmateitse kuljetetaan erityisesti kevyttä ja lyhyttä kuljetusaikaa edellyttävää rahtia. Näin lentoliikenteen keskeytyksillä on vaikutusta mm. tietotekniikka-alan komponenttien ja myös pilaantuvien tuotteiden toimituksiin. Lisäksi komponenttien osalta tilanne on haitallinen suomalaisten yritysten vientitoimituksille.

Suomen Yrittäjien toimialajärjestöstä Suomen Kuljetus- ja Logistiikka SKAL ry:stä todetaan, että lentoliikenteen rajoitukset lisäävät tilapäisesti kuljetuksia muilla kuljetustavoilla. Esimerkiksi pohjoiseen suuntautuvat postikuljetukset kulkevat nyt yhä enemmän maanteitse. Lentorahti on kuitenkin tonnimääräisesti hyvin vähäistä, minkä vuoksi SKAL:ssa ei uskota lentoliikenteen keskeytyksen ruuhkauttavan muita kuljetuksia. Pikemminkin voidaan odottaa yksittäisiä lisätoimituksia.

Lentoliikenteen rajoitukset aiheuttavat yrityksille ongelmia erilaisissa vika- ja häiriötilanteissa. Varaosien ja huoltohenkilöstön kuljetusajat ovat tavanomaista pidempiä, mikä voi johtaa seisokkeihin yritysten laitteiden tai kulkuneuvojen vikaantuessa. Tästä aiheutuu yrittäjille kustannuksia.

Vaikutuksia myös yritysten henkilökuntaan

Lentoliikenteen pysähtyminen voi johtaa myös työntekijöiden poissaoloihin työpaikalta tai työmatkojen pitkittymiseen. Lentorajoituksista johtuva poissaolo ei johda työoikeudellisiin toimenpiteisiin, kuten varoitukseen tai työsuhteen päättämiseen. Työntekijällä on velvollisuus kuitenkin ilmoittaa viipymättä työnantajalle poissaolostaan. Jos työntekijä jättää ilmoittamatta työnantajalle poissaolostaan ja on pois vähintään 7 vuorokautta, voi työnantaja käsitellä työsuhdetta purkautuneena poissaolon alusta lukien, mikäli työnantaja ei tiennyt eikä hänen pitänytkään tietää työntekijällä olevan poissaololle pätevää syytä.

Jos työntekijä on ollut lentoliikenteen pysähtyessä työmatkalla, työnantajalla on velvollisuus maksaa poissaolon ajalta palkka sekä lisäkustannukset, kuten esimerkiksi yöpymiskustannukset ja päivärahat. Jos kyseessä on työntekijän vapaa-ajan matka, ei työnantajalla luonnollisestikaan ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tai lisäkustannuksia.

Mikäli työntekijöiden työnteko on estynyt Suomessa lentoliikenteen pysähtymisen vuoksi, työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle palkkaa enintään 14 päivältä.

Lentoliikenteen rajoitusten taloudellisia vaikutuksia on hyvin vaikeata arvioida euromääräisesti edes haitan päätyttyä. Rajoitusten pitkittyminen kasvattaa kustannuksia kertaantuvasti.

>> Islannin tulivuorenpurkaus – ohjeita työpaikalle

Lisätietoja: