17.10.2003 klo 14:10

Järjestöjen yhteinen roadshow julkisten palveluiden järjestämisestä käynnistyi Seinäjoelta

Palvelutyönantajat, Suomen Kuntaliitto ja Suomen Yrittäjät tekevät yhteistyötä kunnallisten palvelujen kehittämiseksi. Syksyn aikana järjestöt toteuttavat ympäri maata tilaisuuksien kierroksen, joka alkoi Seinäjoelta keskiviikkona. Tarkoituksena on kuntien ja yritysten vuoropuhelu julkisten palveluiden järjestämisvaihtoehdoista sekä kuntien hankintapolitiikasta.

Väestön ikääntymisestä johtuva palvelutarpeen kasvu, rahoituksen niukkuus ja asiakkaiden vaatimustason lisääntyminen aiheuttavat uusia haasteita palvelujen järjestämiselle tulevaisuudessa. Kuntasektorilta jää tällä vuosikymmenellä eläkkeelle kolmannes henkilöstöstä. Palvelurakenteen ja toimintatapojen kehittäminen on siten välttämätöntä.

Vastuu hyvinvointi- ja niihin liittyvien tukipalvelujen järjestämisestä kuntalaisten tarpeiden mukaan on kunnilla. Kuntien ostot yksityisiltä palvelujen tuottajilta ovat kasvaneet samalla, kun markkinat ovat alkaneet kehittyä ja palvelualoille on syntymässä todellista vaihtoehtoista tarjontaa. Toimivien palvelumarkkinoiden kehittyminen on kansalaisten, kuntien ja palvelujen tuottajien etu. Se on myös tasapainoisen alueellisen kehityksen edistäjä.

Kuntien päättäjiltä odotetaan strategisia linjauksia palvelujen järjestämisestä tulevaisuudessa. Yrityksille on välttämätöntä tietää, millaiset markkinoiden kehittymisnäkymät palvelualoilla ovat. Palvelurakenteen kehittäminen edellyttää tulevaisuudessa entistä enemmän kuntien ja yksityisten palvelujen tuottajien keskinäistä vuoropuhelua ja näkemystä palvelujen kehittämisen suuntaviivoista.

Muissa maissa tehtyjen selvitysten mukaan terve kilpailu parantaa laatua ja kustannustehokkuutta myös julkisen sektorin itsensä tuottamissa palveluissa. Kuntien palveluhankinnoissa kunta vastaa kokonaisuudesta sekä ostettavan palvelun laadusta ja sen seurannasta. Tarjousten valintaperusteena tulee käyttää kokonaistaloudellista edullisuutta, jolloin hinta ei aina ole ainoa valintaan vaikuttava tekijä.

Kilpailuttaminen vaatii osaamista

Laki julkisista hankinnoista velvoittaa kunnat kilpailuttamaan tavara- ja palveluhankinnat, jotka hankitaan kuntaorganisaation ulkopuolelta. Järjestöjen yhteisellä kierroksella annetaan myös perusinformaatiota julkisia hankintoja koskevasta lainsäädännöstä. Kilpailuttaminen vaatii osaamista, jota on parannettava niin hankintayksiköissä kuin palvelujen tarjoajienkin puolella. Osaamisen parantamista tarvitaan erityisesti tarjouspyyntöjen ja yhteistyösopimusten laatimisessa.

Kauppa- ja teollisuusministeriö asetti 11.9.2003 työryhmän valmistelemaan hankintalainsäädännön kokonaisuudistusta. Työryhmän tulee laatia ehdotus julkisia hankintoja koskevan lainsäädännön uudistamisesta hallituksen esityksen muotoon 31.10.2004 mennessä. Työryhmässä on mukana kuntien, Kuntaliiton, Palvelutyönantajien ja Suomen Yrittäjien edustus.

Lisätietoja antavat:

Palvelutyönantajat, elinkeinopoliittinen asiamies Maritta Iso-Aho, puh. 040 544 3123
Kuntaliitto, kilpailuasiamies Leena Piekkola, puh. 050 594 1497 ja
lakimies Anssi Pihkala, puh. 050 594 1618