16.11.2013 klo 18:00

Järventaus hallituksen rakennepaketista: Tuettava työtä, ei toimettomuutta

Työtä vailla olevien tuet tekevät liian usein joutenolosta kannattavampaa kuin työnteosta. – Tähän on saatava muutos hallituksen rakennepaketin yhteydessä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus vaatii.

Valtaosa työttömistä haluaa töihin. Aivan kaikki työnhakijat eivät kuitenkaan ota vastaan tarjottua työtä. Syynä on useimmiten vinoutunut tukijärjestelmä.

– Ajattelua pitää muuttaa niin, että tuetaan ensisijaisesti työntekoa eikä toimettomuutta. Onkin oikein, että hallitus aikoo ottaa käyttöön työttömyysturvan suojaosuuden, kun työtön pääsee töihin, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoi puhuessaan Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien juhlassa Vaasassa lauantaina.

Suitsia työstä kieltäytymiselle

Järventauksen mielestä ei ole hyväksyttävää, että työkykyinen voi käytännössä saada tukia, vaikka hän kieltäytyy asiallisesta työstä. Hän katsoo, että oikeutta työttömyyskorvauksen epäämiseen tulee käyttää enemmän ja yhdenmukaisemmin eri puolilla maata.

– Työstä kieltäytymistä on myös se, jos työnhakija osoittaa työhaastattelussa, ettei ole kiinnostunut tehtävästä. Eihän työnantaja voi palkata sellaista hakijaa. Työvoimahallinto pyrkii selvittämään myös näitä tapauksia, mutta aktiivisuutta on syytä lisätä tällaisten tapausten esille saamisessa.

Järventaus totesi, että osa palkansaajaliikkeestä ei halua tukea työttömäksi jääneen hakeutumista uuteen työhön, jos palkka ei ole riittävän hyvä. Jos hyväpalkkaista työtä ei ole tarjolla, pidetään parempana jatkaa ansiopäivärahalla olemista.

– Linjaus on ankara työttömälle, sillä työstä syrjäytyminen sisältää suuren, henkilökohtaisen riskin. Yksilön ja yhteiskunnan kannalta on järkevämpää kannustaa ja tukea matalapalkkaiseenkin työhön ryhtymistä kuin matala-ansioista joutenoloa, Järventaus sanoi.