13.9.2014 klo 13:30

Järventaus: Yrittäjät on otettava takaisin sairaankuljetukseen

Terveydenhuoltolain muutos on lähes rapauttanut yritysten tuottaman ensihoitojärjestelmän, joka toimi hyvin. Puolet alan yrittäjistä on joutunut lopettamaan toimintansa. Lakimuutos nosti myös kustannuksia ja heikensi palveluiden saatavuutta. – Epäonnistunutta lakia pitää muuttaa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus vaatii.

Terveydenhuoltolain muutos on lähes rapauttanut yritysten tuottaman ensihoitojärjestelmän, joka toimi hyvin. Puolet alan yrittäjistä on joutunut lopettamaan toimintansa. Lakimuutos nosti myös kustannuksia ja heikensi palvelujen saatavuutta. – Epäonnistunutta lakia pitää muuttaa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus vaatii.

Ensihoito ja sairaankuljetus annettiin sairaanhoitopiirien tehtäväksi, kun terveydenhuoltolain muutos astui voimaan vuoden 2013 alussa.

– Muutos on lähes rapauttanut yksityisten yritysten tuottaman ensihoitojärjestelmän, joka toimi hyvin. Epäonnistunutta lakia pitää muuttaa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus vaatii.

Järventaus puhui Suomen Sairaankuljetusliiton 50-vuotisjuhlassa Naantalissa lauantaina.
Lakimuutos on johtanut siihen, että moni sairaanhoitopiiri on ottanut itse järjestääkseen ensihoito- ja sairaankuljetuspalvelun tai tilaa sen julkiselta palo- ja pelastustoimen yksiköltä.

– Tämän seurauksena yli puolet alan yrittäjistä, lähes 200 yrittäjää, on joutunut lopettamaan toimintansa, Järventaus kertoo.

– Lakimuutos johti myös kustannusten nousuun ja heikensi ensihoito- ja sairaankuljetuspalvelujen saatavuutta. Muutoksesta kärsivät ennen kaikkea veronmaksajat ja ensihoitoa tarvitsevat ihmiset, ja luonnollisesti myös alan yrittäjät, Järventaus sanoo.

Sote-uudistuksessa mahdollisuus ottaa yritykset kunnolla mukaan tuottamaan palveluita

Järventauksen mukaan ensihoito- ja sairaankuljetuspalvelujen heikentyminen on huono enne myös sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksen toteuttamisessa. Hallituksen esitys sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaiksi on juuri lausuntokierroksella.

– Nyt lakiesityksen rakenne ohjaa tuottamista julkiselle sektorille. Se johtaa kustannusten nousuun ja siihen, että palveluita saa huonommin kuin silloin, kun yritykset pääsevät tuottamaan niitä, hän sanoo.

– Jotta yrityksistä olisi mahdollisimman paljon hyötyä yhteiskunnalle, tarvitaan toimivat markkinat ja reilua kilpailua. Siksi sote-lakiin pitääkin kirjata sote-alueille velvollisuus kehittää sosiaali- ja terveysalan markkinaa, Järventaus toteaa.

– On kansalaisten etu, että yrittäjät ja yritykset pääsevät tarjoamaan sosiaali- ja terveyspalveluita, sillä julkinen sektori ei selviä niiden järjestämisestä ilman yrittäjiä.